Předprototyp Fokker V.29 po odstranění spodního křídla D-VII

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Pavel Stráník, Jiří Doležel

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 29
Příspěvky: 2223
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Předprototyp Fokker V.29 po odstranění spodního křídla D-VII

Příspěvek od Lubomir Koutny » 03 bře 2023 10:03

Vždy se mi líbily samonosné jednoplošníky Fokker, zvláště pak ty z konce WWI. V šedesátých letech byly velké problémy sehnat kvalitní podklady, byly sice fotk, ale třípohled byl pouze od Fokker D-VIII. Od těch dalších jsem zkoušel rekonstrukce, počítak rozměry porovnáním se známými rozměry společných prvků (jako jsou kola, případně i celý stejný trup V-29 a Fokker D-VII. Nebyl jsem sám, mimo další se o něco podobného pokoušel i Dušan Sedlár, takže když konečně byly publikovány rozměry a třípohledy V.27, V.29 a Fokkera V.25, tak jsme byli rádi, že naše výpočty neměly větší rozdíly od zveřejněných dat než 3%, To, co mi chbělo byla fotka, nebo barevný bokorys od předprototypu V.29, který vznikl jednoduše tak, že A.Fokker nařídil od D-VII odmontovat spodní křídlo. Letoun se pak samozřejmě o dost zrychlil, jeho stoupavost díky menší váze a vyšší rychlosti o mnoho nepoklesla. Zvýšila se však přistávací rychlost a také ona schopnost viset za vrtuli při střelbě již poněkud utrpěla. Prototyp V.29 však již místo křídla z D-VII dostal nové, štíhlejší křídlo o rozpětí 10 m a to mělo tuhý potah, stejné křídlo pak dostaly prototypy V.27 a V.37 toto křídlo je výhodnější pro minimakety – dvacetinky, kdežto méně štíhlé křídlo předprototypu je výhodnější pro oříšky.
Nedávno jsem na internetu objevil fotku z muzea Fokkera D-VII bez spodního křídla a také barevný bokorys předprototypu. Nakreslit stavební výkres oříška nebyl žádný problém. Kostra vznikla brzy. Pak nastalo shánění kdo mi vytiskne lozenge na potahový papír, většina kopíren zásadně odmítá toto dělat na cizí papír. V JASYKO mám známou paní a ta se nechala přemluvit, ale výsledek byl špatný (japan nalepený na kancelářském A3 se přetrhl vinou jiného systému podávacích válečků než je tomu i tiskáren HP 2050 formátu A4, kde tyto problémy nejsou). Já v mé tiskárně tisknu zřídka a tak tonery zaschly, Neuspěl jsem ani u kamarádů. Takže nakonec jsem na internetu hledal nejlacinější nabídky tonerů, Ten barevný za 310Kč z E shopu nikde nemají, napřed nabízí za 900 Kč, pak i za 600, podobné je to i s černým. Nakonec jsem se domluvil s jednou příjemnou paní z prodejny na Palackého, že zkusíme oživit ty mé tonery, den byly namočeny v roztoku vody a líhu, pak doplněny náplně, zaplatil jsem 20 Kč a ono to funguje. Možná jsem byl zbytečně opatrný a místo japanu jsem lozenge tiskl na Plyspane, který sice plněji drží barvu než japan, ale také bohužel je těžší a tvrdší, po otištění je to hodně cítit. Překvapivě pracné bylo zhotovit maketu motoru a kulomety, obojí usadit tak, aby tyto nemířily do poměrně velkého výfuku.
Postavený a zkompletovaný model bez hlavice a vrtule dovážený čtyřmi modelářskými špendlíky má těžiště na odttokovce. Ale přesto krásně klouže, je jasné, že úhel seřízení je velmi malý. Hlavice s vrtulí váží 3g, vkládám svazek 2,5 g/m o délce 350 mm a těžiště je v 35%. při letové 11g, což je hodně. V kluzu je model rychlý, malé natažení VOP a je to lepší. Točím 200 obrátek a následuje prodloužený klouzavý let v délce asi 20m s mírným zatáčením doprava. Zkouším větší vychýlení SOP doleva, ale model je moc na uchu, takže je třeba doladit křidélky (positiv na levém, negativ na pravém. Točím 300 obrátek a následuje stabilní, mírně stoupavá zatáčka po půl okruhu končící na keři ve výšce 3m. Na to, že model má autenticky rovné křídlo, bez lomení do V, tak to je malý zázrak, jenže to by bodovači při soutěži asi neocenili. Žádný problém, on to nebude asi žádný soutěžní model, ale jen splnění dávného snu. Jedno pořekadlo říká,: Pánbůh tě nejvíce potrestá, když ti splní sen!
Pokudd by někdo chtěl stavět tento typ jako soutěžního oříška, pak musím doporučit potah z japonského papíru Kashmir 9 g/m2, emblémy dělat obtisky, vrtule s hlavicí může pak být za 1,5 g, závěs svazku o kousek více do předu, vrtule s menším stoupáním a šířkou listu, pak postačí svazek L=200 2,0 g/m do kterého můžete točit až 1900 obrátek a při letové 7 g mohou být lety až kolem 90s.
Přílohy
DSCN5197.JPG
DSCN5234.JPG
DSCN5236.JPG
DSCN5239.JPG
DSCN5241.JPG
DSCN5242.JPG
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 82
Příspěvky: 671
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Předprototyp Fokker V.29 po odstranění spodního křídla D-VII

Příspěvek od Jiří Doležel » 10 bře 2023 13:51

Lubomir Koutny píše:
03 bře 2023 10:03
V JASYKO mám známou paní a ta se nechala přemluvit, ale výsledek byl špatný (japan nalepený na kancelářském A3 se přetrhl vinou jiného systému podávacích válečků než je tomu i tiskáren HP 2050 formátu A4, kde tyto problémy nejsou).
Luboši, řešením tisku potahu na laserové tiskárně, která takto potahový papír válečky zmačká či dokonce roztrhá a zůstane uvnitř ní, je při použití Plyspane natření celé plochy podkladového papíru kancelářským lepidlem Scotch stick či podobným tuhým a nalepením papíru na celou plochu, nikoliv jen okraje. Dokonce vůbec nevadí, že se potah na papíru mírně zkrabatí - tisk a teplota tiskárny to krásně vypne. Válečky pak nemají co mačkat.

Sejmutí potahového papíru z podkladu je pak snadné pomocí páry z hrnce či rychlovarné konvice, funguje to dokonale. Pozor jen, aby se při sejmutí tištěná vrstva z potahu nesetkala s protější - dojde k odlepení barvy z potahu. Stejné pak platí pro přežehlení.

J.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 29
Příspěvky: 2223
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Předprototyp Fokker V.29 po odstranění spodního křídla D-VII

Příspěvek od Lubomir Koutny » 12 bře 2023 09:35

Jirko děkuji za radu. Já jsem to vyřešil, tím, že kazetu s barevnými tonery mé inkoustové tiskárny HP 2050 jsem vymáchal v lihu, pak ji nechal doplnit barevnými tonery, což kupodivu stálo jen 20 Kč a nyní bez problému tisknu jak na Plyspane, tak i na Kashmir 9g/m2. Kupodivu nějak se nedaří stejné oživení kazety s černým tonerem i když je prý plná, to fungovalo 2 řádky a pak přestalo, takže text ve wordu musím tisknout jako tmavomodrý.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 29
Příspěvky: 2223
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Předprototyp Fokker V.29 po odstranění spodního křídla D-VII

Příspěvek od Lubomir Koutny » 12 bře 2023 18:32

Ještě pár dotazů, Ty tiskněš vždy lozenge na laserovce? Je takový tisk lehčí než z inkoustovky? Myslím, že je ale choulostivý na nitroředidlo, nehrozí rozmazání při lakovvání? Naopak z inkoustovky je možné barvy narušit vodou, proto před prvním lakováním vypínat jen parou, i tak se plyspane vypíná málo (asi byl vypnutý již po tisku v inkoustovce). Pro mne je nyní jednodušší tisknout na mé tiskárně než shánět, kde by mi to vytiskli na laserovce., jiný problém jsou obtisky...
0

Uživatelský avatar
Jiří Doležel
Reakce: 82
Příspěvky: 671
Registrován: 26 črc 2012 11:29
Bydliště: Brno

Re: Předprototyp Fokker V.29 po odstranění spodního křídla D-VII

Příspěvek od Jiří Doležel » 13 bře 2023 11:06

Vždy ne, Plyspan na laserovce, Kashmir na inkoustovce. Váhu jsem nikdy nezkoumal, obecně ale preferuji Plyspan, odpadá pak zalakování pórů a nárůst váhy. S rozmazáváním problém nemám, jen nesmí pistole prskat, takže hodně ředit.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 29
Příspěvky: 2223
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Předprototyp Fokker V.29 po odstranění spodního křídla D-VII

Příspěvek od Lubomir Koutny » 13 bře 2023 18:24

Ty lakuješ napínák pistolí, já štětcem...
0

Odpovědět