M-oř P-63

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Pavel Stráník, Jiří Doležel

Odpovědět
Lubomir Koutny
Reakce: 14
Příspěvky: 1704
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

M-oř P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 06 kvě 2020 11:53

Kingcobra patří mezi nejvhodnější typy pro stavbu minimakety. Jako dvacetinka létá báječně. Jako M-pist z polystyrenu jsem podcenil štíhlost přídě a tak nelze použít delší a silnější svazek, takže na krátký a tenký létá kratší časy a skončí jako dárek některému chlapci z kroužku. Nxní jsem zkusil postavit si P-63 jako oříška a klasickou stavbou. začal jsem s křídlem s páskovými žebry, to aby bylo lehké, jenže tvarem a tloušťkou profilu jsem nebyl spokojený a proto ještě postavil nové splnými žebry, nakonec obě křídla vyšla stejně za 1,5g. Abych ušetřil na váze, tak potah celého modelu je z nejtenšího kondenzátorového papíru a stříkaný lesklou oranžovou revelkou. A to byl velký problém, stříkání se mi nedařiklo, na rozdíl od stříbrné ta oranžová na povrchu tvořila malé skvrny z kapek, ať již jse ředil barvu jakkoliv. Model v čisté konfiguraci bez podbozku a vrtule, v předu s 0.5g modelářským špendlíkemlé klouže nádherně jako házedlo a letí pomalu. Velká čtyřlistá vrtule 115 mm s kuželem a hlavicí vyšla těžká, za 1,5g, vše i s podvozkem zapřijatelných 7 g bez gumy. Tak jsem tam zkusil dá svazek z gumy 2,0 g/m o délce 350 mm a teprve nyní jsem si uvědomil, že u ořecha je vrtule relativně mnohem větší a těžší než u dvacetinky a já vůl udělal zadní závěs přesně stejně dle zmenšeného výkresu z dvacetinky, takže těžište je nyní v 10% hloubky. Existují dvě možnosti: 1. udělat novou lehkou hlavici s dvoulistou vrtulí za 0,6g. 2. udělat nový závěs o 40 mm dále v zadu, jenže, abych tam dostal svazek, tak to musím udělat otvor pro svazek v předposlední trupové přepážce - ta je již plná! Takže bylo nutné z tvrdé balzy udělat čtvrt metra dlouhou tyčku a do ní vteřiňákem zalepit správně ulomenou žiletku. Kupodivu tato spíše gynekologická operace s dlouhým nářadím se mi velmi dobře povedla. Takže nyní se svazkem o délce 500 mm vychází poloha těžiště s podvozkem asi v 25% hloubky. To již stačí malinké dovážení na SOP, nebo létat bez podvozku. Možná, že zkuséím udělat novou, lehčí čtyřlistou vrtuli za cca 1 g.
Přílohy
DSCN3008[1].JPG
DSCN3009[1].JPG
DSCN3017[1].JPG
DSCN3018[1].JPG
1
1 Obrázek

FF Radek
Reakce: 12
Příspěvky: 288
Registrován: 25 kvě 2011 12:16
Bydliště: Kroměříž
Kontaktovat uživatele:

Re: M-oř P-63

Příspěvek od FF Radek » 06 kvě 2020 15:30

Lubo, klobouk dolů.... nádherná práce...
0

Lubomir Koutny
Reakce: 14
Příspěvky: 1704
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: M-oř P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 07 kvě 2020 16:14

Tak model dostal ten nový zadní závěs svazku (200 mm) a superdlouhý svazek 500 mm smyčka 2,0 g/m o váze 2g. Nová hlavice s vrtulí o váze snížené o 0,3g, tím se těžiště dostalo někam kolem 30% hloubky křídla, letová je nyní 9g. A ptrotože ráno bylo bezvětčří tak se šlo ven, napřed pár fotek a pak první starty na 20% otáček, což by měl být let v horizontu a on také byl a to po přímce beze snahy jkkoliv zatáčet. Ano, vždy to byl přelet celého plácku v délce 50 - 60 m, končící nárazem do zdi paneláku, nebo garáže, pak to již začalo pofukovat a já musel domů. Zjistil jsem, že ta oranžová revelka nastříkaná na kondenzátoráku pořádně nedrží a podobně jako i stříbrná se rychle stírá a příď modelu je ohmataná. Takže doma silnější přestříkání přídě a snaha ten nástřik zafixovat zaponem.
Ano Pavel Stráník má pravdu, když říká, že kondenzátorák je dobrý na potah křídel a kormidel, ne však na trup, tam měl být oranžový plyspane se kterým se lépe pracuje a barva na něm drží.
Přílohy
P-63 ze předu.JPG
P-63 na lavičce.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 14
Příspěvky: 1704
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: M-oř P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 08 kvě 2020 08:01

Dnes ráno v 7 hodin bylo úplné bezvětří, ale také rosa. Přesto jsem vyrazil s P-63 , která dostala malou 0,5 mm podložku zmenšující vyosení vrtule doprava. OPĚT JSEM NATOČIL 500 OTÁČEK, COŽ MINULE STAČILO NA PŘÍMÝ LET VE VÝŠCE 2 M. Jenže nyní zvlhlý potah povol, krabatěl se hlavně na spodní straně křídla a na kormidlech, model asi 20 m přede mnou přistál. Točím 600 otáček, model již opravdu zatáčí doleva, ale nestoupá. Teprve na 800 otáček a lehké natažení VOP následuje stoupavý let, ale ten po 20 m končí přetažením a pádem. Točím znovu 800 otáček a VOP vracím do původního stavu, konečně hezký stoupavý let v levé zatáčce o průměru asi 25 m, ve výšce 4 m, jenže model nakonec končí nárazem do větve stromu a pádem na holou tvrdou zem pod stromem, výsledkemje odlepený list vrtule od bambusového osového kolíku, jde se domů, oprava na 10 minut. Jinak spokojenost.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 14
Příspěvky: 1704
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: M-oř P-63

Příspěvek od Lubomir Koutny » 09 kvě 2020 10:24

Podvečerní létání na plácku potvrdilo, že i na 1200 otáček není výška letu vyšší jak 4m a model přistává s vellkým zbytkem obrátek. Takže nejlepším řešením by asi bylo svazek o 10% silnější. zkusím tedy uříznout místo stávající gumy 2,00 g/m něco kolem 2,2 g/m. Protože obě moje řezačky za moc nestojí, tak první pokus byl žiletkou řezat na půl gumu 4, 9 g/m. Pokus se nepodařil, guma 2,75 g/m je příliš silná. Takže přece jen řezačka a výsledkem je dosti hrbatý řez gumy 2,5 g//m. No půjde se to zkusit, ráno je v 7 hodin klidno, ale ještě trochu vlhko. Pro jistotu natáčím jen 400 otáček, let je moc hezký, otevřená zatáčka o průměru 25m a výška asi 1,5m, přistání s polovičním zbytkem. Natáčím tedy 900 otáček, již to má slušný moment a je to poznat na letu, ještě, že je absolutně klidné ovzduší, protože model krouží ve výšce asi 15m a hezky spožřádaně přistáváuprostřed plácku. Měl bych to zabalit a jiít spokojený domů, ale říkám si to byla nezaběhnutá guma, zkus to tam natočit znovu, takže opět přesně 900 otáček, nyní model již létá pomaleji a níže, asi tak v 10m výšce a přistání je opět uprostředplácku s posledníma obrátkama a snad i kousek kluzem, čas 35 s.. Ano, na létání venku je to perfektní, ale natočit do svazku 1700 otáček a letět v hale, tak to by bylo prásknutí do strpu. Takže další řezání. Výsledkem je guma 2,35 g/m a pak 2,1g/m, obojí bude nutné vyzkoušet až v hale, ten tenčí asi do tepla, silnější do chladna.
Přílohy
DSCN3029.JPG
0

Odpovědět