Nejbližší akce

26.04.2024

Hluk 2024 - jaro

25.05.2024

AIR RACES BRNO 2024

01.06.2024

Rakovnické minimakety 2024

Josefovské létání v Děčíně, 22.3.2008

První sobotu po Sv. Josefu v období velikonočních půstů jsme se opět svátečně naladěni sešli se svými gumáčky v děčínské hale - Děčínem rok končíme, Děčínem začínáme...

Vzhledem k tomu, že akce proběhla standardním stylem, včetně vítěze :-), budu se v této reportáži věnovat především novým modelům, kterých bylo dost. Ostatní modely jsou popsány dříve.

Umístění:

1. Adam Jeník, Bücker Bü 133, 71s

2. Robert Pajas, S.E.5-prototype, 62s

3. Pavel Formánek, Fokker E.III, 70s

Fotografie jednotlivých nových přírůstků najdete v galerii níže, výsledkovou listinu ve formátu PDF (58kB) potom zde

Avia BH-3, PZL 8: Martin pomocí odporové pily je schopen nařezat desky růžové či modré stavební pěny do průhledna (o síle asi 0,2mm, přinesl vzorek, supr!) a potom je dle potřeby stříknout tmelem ve spreji a přebrousit - váhový přírůstek prý minimální; bohužel technologie vznikala během stavby a oříšek Avie je ještě stavěn z 1mm plátů, pouze přebroušen a stříknut humbrolkami; váha je i bez dovážení nad 10g a zalétávání obtížné, guma 3,2 také váze neubere, zalétat se nepodařilo, nebyl čas...

Podobně ani na Martinův jiný, tentokrát konstrukční, model nebyl čas, pár zkušebních letů ukázalo, že zalétat se dá mnohý model, ale s váhou roste rychlost a tedy i potřeba přesného seřízení.

Sopwith Triplane, S.E5a: Robert dovezl dvě nová celobalsová pistácia, jsou stavěna podobně jako jeho Bristol Scout s tím rozdílem, že maketovosti je věnována větší pozornost; Křídlo i trup je z 0,3mm balsy, ocas z do průhledna sbroušené balsy, vše 1x lakováno a leštěno, žebra jsou naznačená pomocí pásků modelspanu na Triplanu nebo černého japanu u S.E.5a, křídlo profilováno na pomocných žebrech v místě lomení a vzpěr; modely váží postavené kolem 3,5g, ale je nutno dovažovat: Triplane je dovážen na ose vrtule až na 5,1g, letěl při záletu s 1,4kou a vrtulí 134mm pár okruhů (asi 20s), pak byl neopatrným zacházením silně poškozen prasklým svazkem; S.E.5a váží po dovážení 4,2g, provedeny pouze dva dolaďovací lety - na velmi krátký svazek 1,4ky, vrtule 100mm, 350 otoček, asi 20s; Pro představu o letových vlastnostech mrkněte na video na YouTube zde. (Omluva: kvalita digifoto, nic moc.)

Farman 1926 "Carte Postale": Tomáš donesl též jeden celobals, jeho pistácio je však stavěné rovnou z 0.8ky, což zvýšilo váhu, osazen vrtulí Peck Polymers 100mm; obavy o neblahý vliv širokého křídla na podélnou stabilitu se rozplynuly po několika Tomášových zásazích, pistácio donutil k letu, časy zatím nesledovány...

Fokker D.VII Viktora Lukáče z KE-PNUT-TEAMU si nejlépe zalétal až po soutěži, je stavěn klasicky, váha 12-13g, vrtule plastová 150mm, potah tištěný od Roberta Coka, zkrátka mladší brácha Adamova červeného Fokkera; poškozen v závěrečném souboji při "děčínské WW1". K dispozici opět video na YouTube. (Omluva: kvalita digifoto, nic moc.)

Bristol Brownie měl fakt smůlu, model klasické stavby potažený modelspanem není nejlehčí, má kolem 14g, ale je velmi stabilní a Viktor jej perfektně zalétal na Kladně při tréningu v nízké tělocvičně - na 3,2ku kroužil jako král; zde ovšem král dokroužil po jediném okruhu: Viktor jej z obavy před pořadateli pustil na tajňačku tak ňák trochu stranou... No, na létání to pak už nebylo.

Aero A-35: stavba klasická, potah mylarem 5,4g/m2, stříkáno Humbrolkou ředěnou nitroředidlem, váha 4,8g bez gumy, vrtule 170mm balsová profilovaná na sklenici, svazek 1,6ky je ovšem možná trochu silný - to ukázal i soutěžní let, kdy aerovka během dvou, třech okruhů již byla v krovu, následoval napínavý let mezi nástrahami, který byl i zřejmou studií stoupavých proudů celého prostoru - lehounká aerovka reagovala na sebemenší poryv; po 52s došlo ke kolizi, k vyproštění zpoza světel nutný žebřík...

Akci minimaketářů zakončil KE-PNUT-TEAM ukázkou dvou dog-fightových letů (asi 50s, video viz Fokker D.VII), v obou kokardy vítězí nad křížovou přesilou.

text: R. Pajas; foto a kamera: T. Vostradovský, P. Onemichl; další fotografie Zbyněk Horák

P.S. Další fotografie z akce (nejen minimakety) včetně letových záběrů najdete v této fotogalerii (vnější link)