Nejbližší akce

09.09.2017

Minimaketářské nebe v Trnávce 2017

16.09.2017

Memoriál Rudolfa Drnce 2017

10.11.2017

IIFI Nijmegen 2017

Interscale 2010 - Nijmegen 5. a 6.11.2010

Hala Interscale 2010 v Nijmegenu

Hala Interscale 2010 v Nijmegenu

Předem toho co napíšu je třeba říct, že Interscale moc nejde popsat, nicméně: o víkendu 5. a 6. listopadu se v holandském Nijmegenu konalo mezinárodní soutěžní setkání modelářů s volnými halovými maketami. Soutěž organizoval Roel Lucas podporovaný místním modelářským spolkem. Dorazili modeláři z Anglie, Holandska, Francie, Německa, Řecka a v neposlední řadě i z České republiky a k vidění bylo přes 100 minimaket. Soutěžilo se v těchto kategoriích:

královská kategorie F4D – volné makety na gumu

F4E – volné makety na CO2/Elektro

F4F – oříšky a pistacia

Kit scale – makety postavené ze stavebnic

Víceméně legrací je tradiční soutěž okolo pylonů

Hala: 50x50m, výška cca 8m.

Soutěž probíhala v sobotu a v neděli od 9hod ráno do cca 18hod. Jedna kategorie následovala za druhou s kratičkými přestávkami, kdy bylo možné ladit a zalétávat modely. V každé kategorii se létalo na 4 kola rozdělená do dvou dnů. Statické bodování probíhalo za chodu, každou kategorii bodovala jedna parta bodovačů. Nejvíce práce měli bodovači s oříšky, když posuzovali přes 30 modelů. Pravidla soutěže se řídila regulemi FAI. Za zmínku stojí, že pro našince je takové bodování novinkou – je rozdíl mezi národními pravidly M-oř a M-pist oproti pravidlům FAI.

K soutěži samé je třeba říct, že byla výborně zajištěna a zorganizována za vydatné pomoci dobrovolníků z řad místního modelářského klubu. Asi nejsilněji ve mně zůstal dobrý pocit z příjemné atmosféry soutěžního setkání, počínaje společnou večeří s anglickou výpravou až po sdílení technologií s  jednotlivými modeláři.

Modely a létání: Předem je nutno říci, že vzduch v hale byl „divný“... Angličani jej charakterizovali jako „Sticky Dutch air...“ a tento stav se neustále měnil. Nevadilo to většinou u kategorií F4D a F4E, ale u oříšků a pistacií to bylo znát. Tyto kategorie (pro nás tak zásadní) zase nikdo za našimi hranicemi moc neprožívá, takže to znepokojovalo asi jen mě, ale u mě to bylo dané taky tím, že jsem na soutěž jel de facto s nezalétanými modely.

V kategorii F4D mě nejvíce zaujal R. Crossley a jeho nádherně létající konstrukčně balzová Bermuda a polystyrenový Ju-88. Oba modely jsou jednoduché, ale perfektně postavené a stejně výborně létající. Totéž se dá říci o peanutu Ju-87. Ten létá tak, že se usadí cca 1,5m pod stropem (8m) a tam vydrží 70s. Peter Smart a Chris Strachan disponují modely, na které je spoleh – výborně létající a kvalitně postavené. Totéž lze říci i o ostatních Angličanech – např. o D. Knightovi - jeho DH.82 z prvního místa tabulky F4E asi dlouho nikdo nevystrnadí a v bleděmodrém o D. Mastersovi kterému, díky jeho zálibě stavět SE-5A, přezdívají „master SE-5“. Mně osobně nejvíc učarovaly lety Fairchilda FC-1 G. Banhama – představte si ořecha Avii BH-7 Michala Křepelky (mimochodem, Michal Křepelka anglického dvojníka – zaujal hlavně Štefana, který si ho zvolil jako nejvíce fotografovaný objekt), zvětšete ji, zpomalte let a máte tady pohodu z Nijmegenu. Ořechy Buckery létají všude stejně – v Teplicích, jako v Nijmegenu – stabilní, dlouhé a pomalé lety, radost pohledět. Zážitek bylo vidět jednoduché modely Francouzů, jako např. skvěle létající polystyrenové pistacio Spitfira MK-XIV J. Cartigny – kdybyste ho někdo chtěl taky stavět, tak křídlo je rovná deska. J. Cartigna je vůbec hodně milý pán s modelářským fortelem, ke každému modelu odvypráví historii předlohy skutečného letounu a osudy pilotů. Rázem si mě získal např. pro Jodela. Skutečnou lahůdkou je vítězný peanut Fly Baby Francouze A. Petita, stříkaná humbrolkama. Za zmínku stojí Airco DH.9 G. Kandylakise – tuto dokonalou F4E maketu majitel ladil nejdříve pod vlivem radiových vln, ale s Robertem jsme se shodli, že je to „srabárna“ – volná maketa je volná maketa a mělo by tomu tak být od začátku. Ona DH.9 se ukázala jako dost vzpurný model a celou sobotu úspěšně vzdorovala, teprve až majitel rezignoval na Radio Control (RC), tak si dala říct a získala 3. místo v F4E. Je potřeba říct, že vzpurných modelů tam bylo víc, ale to je asi vidět na videích, které je možné sledovat na holandských stránkách. O dalších modelech až někdy ústně.

Česká výprava: Jeli jsme 4.členná výprava ve složení Štefan Gašparín a jeho syn Michal – nejdůležitější osoba – vše zařizoval, fotil a řídil. Dále Robert a já – oba modeláři. Nejlépe na tom byl Štefan, protože si mohl v poklidu povídat s ostatními účastníky Interscale. My s Robertem jsme řešili všelijaké gumičky, nastavení kormidel, teplotu vzduchu, výšku haly... Nejvíce očekávání budila Robertova Savoia SM.79 – perfektně postavená, ale s  mnoha letovými otazníky. V sobotu celkem bez problémů provedla zálet, ale při nárazu do zábradlí balkonu se poškodily náběžné hrany křídla a Roberta pak čekala na hotelu noční opravovací šichta při mdlém světle holandské úsporné zářivky. Robertův Albatros D.V získal pěkné statické ohodnocení a letovým projevem se umístil na výborném 6. místě. Já jsem byl za svého Albatrosa rád, že vůbec letěl. O to větší radost byla z Fokkera DR.I, který měl slabší statiku díky potahu tištěnému na tiskárně, ale ty lety! A ty obdivné pohledy Angličanů ... Oříšky a pistacia se létaly na 9 pokusů, započítávaly se dva nejdelší časy. Robert i já jsme stíhali odlétat jen jednoho oříška. Pro mě bylo nezvyklé létat v hale vysoké jen 8 metrů, nicméně celkem se dařilo. Lety přes minutu byly vnímány jako hodně dobré. Pastvou pro oči byly lety vyladěných oříšků Francouzů a Angličanů, mnohé startovaly ze země, perfektně vyladěné lety. Téměř nikdo kromě nás neotloukal stropy. Moje příští meta bude asi stavět oříšky pro starty ze země, to jsem nikdy nezkusil. Slyšel jsem tuzemský názor, že Angličanům a Francouzům to moc nelítá – pravdou je, že jim to lítá výborně – koukněte do výsledkovky oříšků a přičtěte si „sticky Dutch air“. Mně se v pistaciích dařilo, Fly Bi-Baby získala 1. místo. Užíval jsem si také lety Fike E, poté co jsem zkrátil vrtuli a zklidnil se let. Ta potřeštěná vrtule, která mému Fikovi dovolila v Teplickém stadionu beztrestně provádět divoké výkruty zkrátka působila dost nejapně. Tato předloha je v čechách dost zprofanovaná, ale užijete si radost z letu. Já osobně bych si ji klidně postavil znovu – právě pro tu radost. Dařilo se také Zlínu Z-XII, stavěl jsem ho v hektickém tempu během října, ještě bez mnoha detailů, ale je radost s ním létat. Nedělní závěr patřil Savoie, ta na poslední chvíli, opravena a po dramatických přípravách k soutěžnímu letu, jejichž součástí bylo i couvání modelu, vzlétla za obdivného mručení i výskání zůčastněných. Jednalo se skutečně o poslední lety celého Interscale, takže to napětí, které Savoiu provázelo si náležitě všichni užili a Robertovi se při letu Savoie viditelně ulevilo. Příští Interscale bude za dva roky, do té doby je čas něco postavit a vyzkoušet v Říčanech, Teplicích či Děčíně ...

Závěrem bych rád poděkoval oběma mužům rodiny Gašparínů za perfektní fotky a podporu při naší cestě na Interscale 2010 – díky.

Další fotografie a videa z Interscale 2010 můžete shlédnout například na těchto adresách:

www.microflight.be

Fotogalerie uživatele Neagari

Fotogalerie Gé Brouwer

[Martin Huk]

Výsledková listina Interscale 2010 ve formátu PDF (144kB)

Fotogalerie (foto Michal Gašparín, Martin Huk)

Alb D.II.jpg

Albatros D.II Martin...

Alb_DII_hotel_1.jpg.jpg

Albatros D.II Martin...

Alb D.V_hotel_1.jpg

Albatros D.V Roberta...

Albatrosy_hotel.jpg

Albatrosy D.II a D.V

Angláni.jpg

Angláni

Anglické Kuňkadlo.jpg

Anglické Kuňkadlo

Bermuda R. Croslleyho.jpg

Bermuda R. Croslleyh...

Blecha R. Crossleyho.jpg

Blecha R. Crossleyho

By Cartygna.jpg

By Cartygna

D.Knight s chotí pomáhají spravovat Savoiu.jpg

D.Knight s chotí pom...

DDT_A.Petita.jpg

DDT A.Petita

DH-9_G.Kandylakise.jpg

DH-9 G.Kandylakise

Detail DH-9.jpg

Detail DH-9

DH-9_3_Kandylakis.jpg

DH-9 Kandylakis

DH-9_4_je to v suchu.jpg

DH-9 - a je to v suc...

Detail vítěze F4E Tigera Motha.jpg

Detail vítěze F4E Ti...

Dvojník M. Křepy.jpg

Dvojník M. Křepy

Fairchild_1.jpg

Fairchild_1

FK-40 francouze Cartygny.jpg

FK-40 francouze Cart...

Fly Baby_ A. Petita_vítěz F4F.jpg

Fly Baby A. Petita -...

Fok. DRI_M. Huka.jpg

Fokker dr.I M. Huka

Francouzké kořeny.jpg

Francouzké kořeny

He-111_1.jpg

He-111

Hotel_modely vhodné nad televizor.jpg

Modely Martina Huka ...

CH. Strachan a jeho Gee Bee X.jpg

CH. Strachan a jeho ...

I-16_R.Croslleyho.jpg

I-16 R.Croslleyho

Ju-87_létající kit R. Croslleyho.jpg

Ju-87 - létající kit...

Ju-88_R.Croslleyho.jpg

Ju-88 R.Croslleyho

Ju-88_R.Croslleyho_2.jpg

Ju-88 R.Croslleyho

Martlet A.Petita.jpg

Martlet A.Petita

Peanuty na bodování.jpg

Peanuty na bodování...

Pitts_P. Smarta.jpg

Pitts P. Smarta

Robert a hlavní organizátor Roel.jpg

Robert a hlavní orga...

Savoia_hotel_1.jpg

Savoia-Marchetti SM....

Savoia_hotel_2.jpg

Savoia-Marchetti SM....

Savoia_letovka.jpg

Savoia-Marchetti SM....

SE-5A-D.Masterse.jpg

SE-5A D.Masterse

Spit-MK-IVX_Cartygny.jpg

Spit-MK-IVX - Cartyg...

Statika Bu-131.jpg

Statika Bu-131

Stojánka M. Huka.jpg

Stojánka M. Huka

Štefan a P. Smart.jpg

Štefan Gašparín a Pe...

Tohle taky létalo.jpg

Tohle taky létalo

Waco_perfektní maketa F4F.jpg

Waco - perfektní mak...

Wittman_Ch. Strachana.jpg

Wittman Ch. Strachan...

Wright známe z Teplic.jpg

Wright známe z Tepli...

Z-XII_hotel_1.jpg

Zlín Z-XII Martina H...

Z-XII_hotel_2.jpg

Zlín Z-XII Martina H...

Z-XII_letovka_1.jpg

Zlín Z-XII Martina H...

Z-XII_letovka_2.jpg

Zlín Z-XII Martina H...

Vítězové F4E.jpg

Vítězové kategorie F...

Vítězové F4F.jpg

Vítězové kategorie F...

Vítězové pistacia.jpg

Vítězové kategorie M...