Tradičně poslední víkend v květnu se na letišti v Brně-Medlánky sešli soutěžící a sympatizující s malými maketami. Již druhým rokem organizoval soutěž Kamil Pítra a už ve velkém předstihu vše důkladně připravoval. Vlastnoručně vyrobené ceny, diplomy, zábavnou soutěž stínových maket s pohonem elektromotorem a kondenzátorem z čínských hraček. Dokonce připravil i stavební sety pro ty, kteří stavbu doma nestihli. V řádném předstihu pak domluvil a sestavil bodovací dvojice. Bylo tedy pro něj poněkud nepříjemným překvapením, když při zahájení soutěže bylo na nástupu skoro stejný počet pořadatelů, jako soutěžících. Poměr poněkud zvrátil ve prospěch soutěžících Dušan Garba, který z Ostravy dorazil s menším zpožděním. Do Brna sice dorazili i tradiční účastníci, ale někteří přijeli jen na "čumendu". Petr Kolář nesoutěžil ze zdravotních důvodů, Marián Líška dorazil až z Prievidze, ale neměl zalétané modely. Z Prahy nedorazil tentokrát nikdo. Dokonce ani náš trenér Dáda Dvořák z Rakovníka. Jirka Alfery letos působil jen v roli bodovače, zato nechyběl tradiční nesoutěžící Zdeněk Stáníček. Po třech týdnech vydatných dešťů a nevlídného počasí se na nás usmálo sluníčko a tak jsme se všichni mohli těšit na příjemné dva dny strávené na letišti.
Vzhledem k prořídlému startovnímu poli měli trochu jednodušší úlohu bodovači. Dvojice Antonín Alfery - Jiří Doležel, Jirka Alfery - Adam Jakeš a Pavel Stráník - Dušan Garba tak před polednem měly obodovány všechny modely. Sešlo se jich tentokrát v kategorii M-min osm, kategorie M-CO2 byla sloučena s kategorií M-el - celkem pět modelů. V kategorii M-min I.WW bylo pět modelů. Novinkami byly Bf-109 G-6 Tondy Alfery v pouštní verzi v kategorii M-min, Ansaldo SVA-5 Luboše Koutného v kategorii M-min I.WW a Tipsy Nipper Petra Faitla na elektromotor, tedy kategorie M-CO2/el.
Po obědě se tedy všichni vydali na letovou plochu. Tam už netrpělivě přešlapoval Luboš Koutný, který přes pokyny hlavního organizátora vyrazil na plochu v předstihu. Po krátkém úvodním slově Kamila Pítry se všichni pustili do létání. Na letišti byl čilý letecký provoz, slabý vítr se točil, a tak bylo potřeba v zájmu bezpečnosti modelářů i letců být ostražití a v případě nutnosti dojít pro model přes startovací plochu vyčkat na přistání či start letadla. Kamil tak občas na pokyn z věže dočasně přerušil soutěž, aby všichni na letišti byli v bezpečí. Některým se to nelíbilo, ale jako hosté na letišti musíme respektovat pravidla provozovatele. Tradičně jako první odstartoval Luboš Koutný. Jeho Kingcobra spolehlivě zaletěla maxima hned prvními dvěma lety, takže měl splněno a mohl se věnovat dalším modelům. Velmi pěkně létala Cessna Bird Dog Tondy Alfery. Jen majitel tentokrát nechal vyhrát někoho jiného a odlétal pouze starty z ruky. Totéž lze říci i o druhém Tondově modelu, novém Messerschmittu Bf-109, který Tonda teprve během soutěže zalétával. Překvapivě dlouhé starty předváděl Jirka Doležel se samokřídlem Northrop XP-56 Black Bullet. Dosáhl jednoho maxima, ke druhému mu chybělo jen kousíček a protože Dušan Garba stále nezalétal pořádně svůj Kawasaki Ki-61 a létal sice vysoko, ale po skončení motorového letu skesal jako kamikadze, stačil Jirkův malý náskok ze statiky k vítězství v soutěži. Tonda Křižka sice se Zerem předváděl celkem pěkné, i když krátké, lety, ale bohužel si žádný z nich nenechal zapsat jako soutěžní start.
Kategorii I.WW suverénně vyhrál Tonda Alfery. Výsledky obou jeho modelů by stačily na vítězství. Trochu lepší, s plným letovým ziskem 100 bodů, byl jeho Bristol M1C, i když za cenu dvou cest do vzrostlé řepky, která byla natolik propletená, že průchod byl fyzicky velmi náročný. Bez modelu šlo řepku rozhrnovat rukama, při cestě s modelem zpět už to bylo horší, protože jedna ruka nesla drahocenný náklad - model. Druhé místo obsadil Jirka Doležel s modelem Albatros D.XI. Třetí pak Luboš Koutný s Rolandem D.II.
V kategorii M-CO2/el stabilně elektry poráží kysličníkový Spad XIII Tondy Alfery. Model je výborně zpracován a díky trochu větším rozměrům snad se všemi možnými detaily, takže po statice je téměř nedostižný. Tonda s ním i umí výborně létat, takže ostatní mají prostě smůlu. Druhé místo obsadil Jirka Doležel s elektro modelem Pfalz D.IIIa. Třetí skončil Petr Faitl s Farmanem F.451.
V sobotu v podvečer se uskutečnily společné lety ve Schneiderově poháru. I tady Tonda gentlemansky přenechal místo na stupních vítězů ostatním. Třetí tak skončil Jirka Doležel se Sopwith Rainbow, druhý Adam Jakeš s Deperdussin 1913, vítezství vybojoval Luboš Koutný s Bernardem HV.220.
Hned poté vypuklo létání v "sranda soutěži", s modely s pohonnou jednotkou z čínských hraček. Sešlo se jich nejvíce, celkem sedm modelářů. Šanci k létání dostali i organizátoři, a tak si mohl zalétat ředitel soutěže Kamil Pítra, bodovač Pavel Stráník i časoměřič Mirek Kuba. Někteří přinesli model nezalétaný, takže nakonec se soutěže nezúčastnili. Modely létaly pěkně skoro všem, bylo jen otázkou, kdo se nejlépe trefí s dobou nabíjení, aby dosáhl předepsané délky letu 33 sec. Rozletem s hromadným startem se rozhodlo, že o vítězství budou bojovat Mirek Kuba se Zerem a Petr Faitl s Corsairem. Nejmenším možným rozdílem 3 setin sekundy zvítězil Petr. Pozoruhodný výkon se povedl Vláďovi Alfery, který dokázal zalétat původní "model" z čínského setu. Hmota, z které je vyroben je natolik "gumová", že pro běžného modeláře je skoro nezalétatelný. Vláďa je holt kabrňák, i když kýženého výsledku dosáhl až po celodenním seřizování. Pozoruhodný model dvoumotorového samokřídla Horten zalétal a úspěšně s ním létal Jirka Doležel.
Sobotní večer byl obzvláštněn workshopem. Kamil domluvil s Tondou Alfery, že předvede základní postupy při zpracování extrudovaného polystyrenu. Přesněji řezání odporovou pilou. Záznam tohoto workshopu lze shlédnout ZDE. Pro všechny zúčastněné to bylo velmi přínosné a už se těšíme na pokračování.
V neděli bylo počasí ještě lepší, než v sobotu. Teplo a téměř bezvětří, takže většina mohla ještě vylepšit své výkony ze soboty. Někteří ale vyčerpali své letové pokusy už v sobotu a v neděli už se jen koukali, jak to jde soupeřům. Ukončení soutěže tak bylo trochu dříve než obvykle, což přivítali hlavně ti zdaleka. První tři v každé kategorii byli odměněni diplomy. Nejlepší v kategorii M-min I.WW a druhý v kategorii M-min získali stavebnice z produkce Alfa model (Tonda Alfery) - v obou případech Jirka Doležel. Na závěr je třeba poděkovat hlavně hlavnímu pořadateli Kamilu Pítrovi, hlavnímu sponzorovi Tondovi Alfery a taky všem časoměřičům a spoluorganizátorům soutěže. Přes slabou letošní účast Kamil slíbil, že to s námi příští rok ještě jednou zkusí. Tak věřím, že se mu odvděčíme hojnější účastí.
Kromě níže uvedených fotografií lze na webu najít i další fotogalerie z Openscale 2019, dovolím si uvést odkaz na fotografie Františka Brablce a odkaz na fotogalerii Miroslava Dvořáčka
[Dušan Garba]
Výsledková listina kategorie M-min 1:20
Výsledková listina soutěže dvacetinek z I. světové války
Výsledková listina modelů poháněných motorem na CO2/elektromotorem