Letošní ročník díky třináctce v názvu hrozil nějakou potenciální katastrofou. Naštěstí se žádná nekonala. Tedy pokud pominu poněkud komorní účast. Díky posílení pořadatelského klubu na začátku loňského roku bylo letos pořadatelů tolik co soutěžících. Ale je to asi dáno našlapaným kalendářem, kdy celovíkendová soutěž v Hluku staví před některé modeláře dilema, které soutěži dát přednost. Hlavně otcové malých dětí to asi mají složité a těžko svým něžným polovičkám zdůvodňují svou častou neúčast na rodinných víkendech. Letos jsme se jako soutěžící sešli v počtu osmi modelářů. Šest s minimaketami na gumu, dva s maketami na CO2/el. a dva v kategorii RC-min. Pokud vám nesedí součet, je to dáno tím, že Tonda Alfery byl účastníkem ve všech třech kategoriích. Sešlo se celkem šestnáct modelů. Novinkou mezi M-min byl maličký Howard DGA-5 Ike, v podstatě oříšek s oříznutou vrtulí, Jirky Tamfala. V zájmu rozšíření startovního pole hlavní pořadatel dotlačil k aktivní účasti Vladana Sobotíka z Opavy, který přivezl svoji první dvacetinku postavenou dle plánku Zdeňka Rašky - Auster Mk.III. Byl trochu problém najít fotografii, která by alespoň trochu připomínala barevné zbarvení, které Vladan udělal přesně dle originálního plánku. Ale nakonec se to skoro povedlo. V kategorii M-CO2/el. přivezl zbrusu nový model Petr Faitl - krásnou, leč nezalétanou Be-2c.
Zahájení soutěže opět předcházela stavba párty stanu. A opět poněkud jiného, než v předchozích letech. Takže zkouška improvizačních schopností všech zúčastněných. Ale díky početné účasti pořadatelů i soutěžících již v časných ranních hodinách se vše povedlo stihnout do oficiálního času začátku, tedy do 9:00. Po krátkém přivítání všichni soutěžící vyplnili startovní karty a do práce se pustily dvě bodovací dvojice ve složení Antonín Alfery - Pavel Laník a Jiří Tamfal - Jaromír Masopust, kterým asistovali Petr Ševčík a Petr Novobilský. Díky menšímu počtu modelů a faktu, že kategorie RC-min se létala bez statického bodování, bylo bodování ukončeno kolem 11:30. Ihned se tedy zahájila letová část. Bohužel, přestože bylo tradičně krásně (jako v Trnávce), mezitím dost zesílil vítr, který tak dosahoval 5-6m/sec. Ve spojení s blízkým lesíkem, za kterým vzduch poněkud vířil, se vytvořila ne zrovna ideální kondice ovzduší. Velké problémy měly hlavně malé lehké modely. Nicméně i někteří zkušení byli zaskočeni nečekanými problémy, kdy se směr větru dost nečekaně měnil. Touto situací byl nejvíce překvapen domácí Dušan Garba, který se zdánlivě zalétanými modely nedokázal v daných podmínkách zaletět dva slušné lety. Zato Tonda Alfery potvrdil, že dokáže létat za všech povětrnostních podmínek. Suverénně jeho modely Cessna 140 a Roland D-VIa obsadily první dvě místa. Poněkud překvapivě dokázal s napohled vratkým samokřídlem Granger Archaeopteryx velice dobře zalétat i Vláďa Alfery. Evidentně toho od otce už stihl pochytit dost. Jiří Tamfal s letos novým Beta Minor Be-51 zvládl lety na hranici 50% maxima. Původně chtěl létání s dalším modelem - lehoučkým Ike vypustit, ale nakonec to přece jen zkusil a nakonec dosáhl ještě lepšího letového výsledku než s Betou. Ta však měla lepší statické hodnocení. Vladan Sobotík létání ve větru vzdal. Tonda Křižka s Chilton D.W.1, který je ještě menší než oříšek Ike, z výše zmíněných důvodů zaznamenal jen slabší časy. Vyhrál Tonda Alfery s Cessnou 140 před synem Vladimírem s Granger Archaeopteryx a Jirkou Tamfalem s Beta Minor Be-51.
V kategorii M-CO2/el. se sešli jen dva soutěžící - Tonda Alfery a Petr Faitl. Díky soutěžnímu systému - součet umístění ve statice a v letové části, bylo evidentní, že vyhraje Tonda s lepší statikou. Trochu vzrušení do toho vneslo vítězství ve statice Petrovy Be-2c, které mohlo trochu zamíchat kartami. Nicméně dopadlo to jak bylo jasné hned na začátku - zvítězil Tonda Alfery s Albatrosem D.V před Petrem Faitlem se starším, ale stále dobře létajícím Farmanem F-451. Model nicméně nakonec utrpěl dost vážnou újmu.
V kategorii RC-min se utkali otec a syn Alfery, tedy Tonda a Jirka. Původně to vypadalo, že se rodinného klání zúčastní i druhý syn Vladimír, ale ten to odmítl se slovy, že nemá s sebou svůj vysílač. Souboje se tak zúčastnil Jirka Alfery s malým Focke-Wulfem Fw-190 A8 (velikost 1:20 - de facto short run Alfa model) a Tonda Alfery s dvoumotorovým Bristol Beaufighterem, vybaveným zatahovacím podvozkem, tudíž startujícím ze zeme. Díky větrnému počasí měl jistou výhodu větší a těžší model Beaufighter. Nicméně Jirka bojoval srdnatě a nedal otci vítězství zadarmo. Tonda nakonec tuto výhodu zúročil a vyhrál i třetí kategorii.
Zpracování výsledků proběhlo tradičně v době, kdy všichni kromě hlavního pořadatele bourali párty stan a uklízeli stoly a židle. Na závěr proběhlo vyhlášení výsledků a odměnění nejlepších modelářů velmi hodnotnými cenami, které tradičně poskytla firma JETI model z Příbora. Je asi na diskuzi, jestli pokračovat ve stejném termínu soutěže jako předchozí roky, nebo jej přesunout na méně exponovaný měsíc. Tento fakt se řešil na nastávající soutěži v Hluku. A jak se vyřešil? To se dozvíte při zveřejnění v kalendáři Svazu modelářů ČR. I tak děkuji všem pořadatelům a soutěžícím za pěkný a příjemný den. Zvláště pak hlavnímu sponzorovi JETI model.
[Dušan Garba]
Výsledková listina kategorie M-min 1:20
Výsledková listina kategorie M-CO2/elektro
Výsledková listina kategorie RC-min