Nejbližší akce

04.04.2025

Hluk 2025 - jaro

06.09.2025

Minimaketářské nebe v Trnávce 2025

26.09.2025

Hluk 2025 - podzim

Minimaketářské nebe v Trnávce 7.9.2024

Prostorný stan nesloužil jen k bodování, ale skýtal také ochranu před pálícím sluncem

Prostorný stan nesloužil jen k bodování, ale skýtal také ochranu před pálícím sluncem

V sobotu 7.září proběhl 16.ročník už tradiční soutěže malých maket v Trnávce. Po komorní účasti v květnové soutěži v Brně ty další dvě, tedy i ta v Trnávce zaznamenaly velmi slušnou, na současnou dobu lze říci rekordní účast. Sešlo se celkem 23 volně létajících minimaket, k tomu další 4 modely v kategorii RC-min. Trochu tomu asi pomohlo zařazení speciální kategorie dvacetinek Československých letadel. Došlo tak po dohodě, kdy na květnové soutěži v Brně bude speciální kategorií dvacetinek I.světová, na srpnové soutěži v Brně - Poháru Jiřího Merty speciální kategorie II.světová, v Trnávce Československá letadla. Pořadatelé tradičně hned zrána řešili malý rébus, kdy dostali od obecního úřadu zapůjčen opět jiný párty stan než v předchozích letech. Nicméně po těch letech už věděli, jak se s tím vypořádat. Na soutěžící tak zbylo už jen vyložení stolů a lavic. Protože dorazilo dost bodovačů, byly vytvořeny tři bodovací dvojice. Bodování i tak početného množství modelů jim proto trvalo jen do poledne a od času oběda bylo možno zahájit letovou část.

Vítězný Zlín Z.50M Antonína Alfery v kategorii československých dvacetinek

Vítězný Zlín Z.50M Antonína Alfery v kategorii československých dvacetinek

Svazek Mixmastera Radka Čechlovského je opravdu silný

Svazek Mixmastera Radka Čechlovského je opravdu silný

Mezi novinkami byl Zlín Z-50M Tondy Alfery, Avia C-104 Jirky Tamfala, Zlín Z-226A Akrobat žáka Vojty Brunclíka a Hansa Brandenburg D.I Marána Líšky. Pro mnohé byly novými patrně velmi letité modely Karla Kříváka Packard Lepere a Aero A-10. Skoro novinkami byl XB-42 Mixmaster Radka Čechlovského, Spitfire Mk.IX Jirky Doležela a Messerschmitt Bf-109F Pavla Stráníka, které si premiéru odbyly o dva týdny dříve v Brně. Počasí bylo tradiční, tedy výborné. Dokonce bych řekl, že letos díky slabému větru až bezvětří jedno z nejlepších, kdy se nezvedl jako obvykle vítr ani v době létání kategorie RC-min. Dalo se tak očekávat, že výkony budou výborné. Nicméně nakonec absolutního letového maxima dosáhl se dvěma modely jen Tonda Alfery a s jedním pak domácí Dušan Garba. Ten však udělal na závěr osudovou chybu, kdy si neuvědomil, že už má zapsaná maxima ze země i z ruky a ještě chtěl čas vylepšit. Jeho Ki-61 krásně odstartoval ze stolu, ale pak se asi dostal na hranu stoupavého proudu a skončil pádem v pravotočivé vývrtce. Model byl tak zcela zbytečně vážně poškozen. To Tonda Alfery zalétal klasicky, tedy výborně. Jeho Cessna 140 létá krásně skoro vždy, tentokrát v posledním startu přistála až po 134 sekundách. Tondův krásný nový Zlín Z-50M ji však zdatně sekundoval, když ve druhém startu zapsal 122 sekund. S oběma modely tak Tonda jasně vyhrál a ovládl obě kategorie M-min. Nemalou zásluhu na vítězství měl i jeho syn Jirka, který vykonával spolehlivou donáškovou službu. I Jirka Tamfal s Be 501 BiBi zapsal krásný čas 85 sekund. Přestože maximum zalétl jen jednou, stačilo to v kategorii Československých letadel na druhé místo. Třetí místo obsadil Jiří Doležel. Sice jeho Spitfire Mk.IX nebylo zrovna československé letadlo, nicméně bylo v československých barvách létané československým pilotem. Pořadatel tak poněkud přimhouřil oko. Potěšitelná je účast žáka Vojty Brunclíka se Zlínem Z-226A Akrobat ze stáje mládežníků Jirky Tamfala. V kategorii "normálních" dvacetinek obsadil druhé místo Dušan Garba se zmíněným Ki-61, třetí místo s taky velmi slušnými časy Pavel Stráník s Messerschmitt Bf-109F. Radek Čechlovský předváděl svůj monumentální XB-42 Mixmaster s tlačnými protiběžnými vrtulemi. Jak se však ukazuje, mechanika převodovky protiběžných vrtulí "spotřebuje" tolik energie svazku, že model nezvládá dostatečně vystoupat. Ale i tak byly jeho lety, doprovázené zvukem rachtající převodovky, zážitkem. Jirka Tamfal byl poněkud rozčarován, když jeho jindy spolehlivý Š-39 (kategorie Československá letadla) tentokrát poněkud zlobil. Zato měl radost z prvního předvedení C-104 v soutěži. Že z toho byla brambora, to Jirka moc neřeší. Nejstarší ve startovní listině, Karel Křivák, přivezl velmi letité modely, ke kterým dokonce už nenašel ani podklady. Bodovači tak museli bodovat od oka. Bohužel ani letové výsledky nebyly nejslavnější. Je ale fajn, že si Karel, současník třeba Zdeňka Rašky, přijde připomenout atmosféru minimaketářských soutěží i ve velmi pokročilém věku. Třeba vnučka, která jej doprovázela, najde v modelařině svou parketu.

Kategorie M-CO2/el. se létala "na minutku", tedy kdo zalétne čas co nejblíže 60 sekundám. I zde nezaváhal Tonda Alfery a se spolehlivým a vyzkoušeným Albatrosem D.V letem 5 sekund od cílového času, k tomu s nejvyšší statikou, opět vyhrál. Druhé místo obsadil Jirka Doležel s na elktromotor překonvertovaným Pfalzem D.IIIa. Nejlepšího letového času - 4 sekundy od cílového času, dosáhl Petr Faitl se svým "kruhoplánem" Richard´s Annular Monoplane No III. Horší statika jej však nepustila dále než na třetí místo. Na jediného zástupce pohonu na CO2, Mariána Líšku s Junkers D.I, tak zbyla brambora. Trochu překvapením byla neúčast Pavla Stráníka v této kategorii. Jeho Bf-109G úspěšně létal na Poháru Jiřího Merty, avšak po poškození v Brně jej do Trnávky nemohl opravit.

Pitts Jirky Doležela v kategorii RC-min

Pitts Jirky Doležela v kategorii RC-min

V kategorii RC-min se už tradičně létá s modely ze stavebnic. Souboj zkušených pilotů tentokrát vyhrál "plackožrout" Tonda Alfery, který vrátil loňskou porážku synovi Jirkovi. Tonda létal s oblíbeným Severski P-36, Jirka s Fw-190 A8. Na Pavla Stráníka s P-47 Thunderbolt zbylo třetí místo. "Hobík" Jirka Doležel uzavíral soutěžní pole s Pits Special. Bohužel při druhém soutěžním letu havaroval. V této kategorii by asi stálo za úvahu změnit způsob hodnocení. Doposud používaná metoda, tedy průměr ze dvou soutěžních letů při létání jen dvou kol asi trochu postrádá smysl a snad by bylo lepší počítat jen nejlepší let. Do příštího ročníku to probereme na fóru.

Zpracování výsledků bylo tentokrát rychlé a tak ihned po zbourání stanu přišlo na řadu vyhodnocení a odměnění nejlepších. Jak jsem zmínil výše, všechna první místa obsadil Tonda Alfery, který tak potvrdil, že u nás a nejspíš i v Evropě nemá konkurenci. A jak se vyjádřil Pavel Stráník, vyhraje kategorii "kterou chce". Velmi hodnotné ceny do soutěže i tentokrát věnovala firma Jeti model z Příbora. Pohoda na soutěži zaujala i jednoho přihlížejícícho, takže možná v příštím ročníku uvidíme mezi minimaketáři i novou tvář.

[Dušan Garba]

Výsledková listina kategorie M-min

Výsledková listina kategorie M-min československých letadel

Výsledkové listiny kategorií RC-min a M-CO2/el

Fotogalerie (foto: Petr Faitl)