Re: Stávající stav a budoucnost modelů na CO2/elektro
Napsal: 03 říj 2011 23:09
M-CO2 vznikly jako alternativa k M-min v době, kdy byl dost problém sehnat pořádnou gumu. Ta kategorie taky měla své problémy. Ne každému se podařilo zvládnout motor, modely byly větší, těžší tzn. zranitelnější apod. Na druhou stranu všem dostupná pohonná jednotka byla jednoznačnou výhodou pro soutěže – alespoň šance měli všichni stejné. Na rozdíl od gumy- kdo neměl dobrou, prostě nelétal. Já jsem byl v té době přesvědčen, že M-CO2 mají větší perspektivu, než M-Min. Nevím, jak to viděl Pavel, ale už vzhledem k tomu, kolik kysličníků postavil, bych se neodvážil ani ho podezřívat z nějakého negativního zaujetí – a to už ode mne za ty roky, co se známe, slyšel hodně... Spíš pragmaticky popsal reálný stav. Pravidla odpovídala době. To, že byly povoleny libovolné motory, další nevyhnutelný vývoj této kategorie jen urychlilo – podobně jako u „oštěpů“. S příchodem elektropohonů se situace zásadně změnila - a stačily na to stejnosměrné motory, o současných možnostech ani nemluvím. V tom okamžiku pravidla ztratila svůj smysl – stejně tak jej samozřejmě ztratily i soutěže se všemi důsledky. Na loňskou Trnávku jsem vytáhl modely večer před soutěží, kdy jsem z diskuze vytušil, že by něco mohl dovézt i Pavel. Skutečnost, že některé z nich viděli naši kluci poprvé mne popravdě trochu zaskočila – nějak jsem si ten běh času neuvědomil. Letos jsem se spokojil s běžnou kontrolou motorů a neudělal obvyklou motorovou přípravu – taky to podle toho dopadlo. Dodatečně mne to mrzelo – hlavně kvůli těm modelům. Takový konec kariéry si přeci jen nezasloužily. Napadlo mne, že by možná opravdu stálo za to, zkusit shromáždit „pohrobky“ při Openscale 2012 a v rámci možností důstojně éru této kategorie ukončit. Přesvědčit Petra koláře se snad povede (v Trnávce z něho vypadlo, že doma ještě něco má), já se v sobotu zeptám Pelhřimovské kliky, jestli něco najdou a kluci z Prahy by se mohli zeptat „Dády“. Samozřejmě akce by nebyla zapovězena ani „elektrikám“...
Pokud se týká dalšího vývoje volných maket CO2/El., jsem poměrně skeptický – ale už jednou jsem se spletl. Petr má pravdu v tom, že elektropohon řeší otázku vícemotoráků, což CO2 prakticky neumožnilo. U Beaufightera – na žádný jiný vícemotorák si nevzpomínám - byl statisticky každý třetí let rána . Poté, co jsem do něj dal elektro a RC, nalítal za jednu sezónu mnohonásobek toho, co za všechny předchozí roky. A to je podle mne ten problém. Když už mám na palubě elektromotor, baterku a nějaký regulátor, je poměrně snadné přidat tam i serva a přijímač. Tak ostatně skončil jak Bristol Scout, tak i Čihák. A pokud nedojde k nějaké katastrofě, příští rok tak skončí i SPAD.
To, že létat volné makety (jakékoliv) venku na čas je čím dál více problematičtější, cítíme asi všichni. Ale jak je létat jinak nevím. Létání venku je sice paráda, ale na rozdíl od haly nelze zajistit stejné podmínky pro všechny lety. Popravdě řečeno, soutěže už naštěstí většinou nejsou „to“, co bývaly, spíše jsou záminkou pro setkávání se. Takže i přístup k tvorbě pravidel by se mohl změnit. Když jsem poprvé viděl „venku“ hodnocení Pistácií, kde se dělá pořadí ze statiky, z letů a ta se potom sčítají, nechtěl jsem tomu věřit. Ale nemohlo by zrovna něco podobného fungovat i pro volně létající venkovní makety?
Jinak myšlenka postavení volné CO2/El. makety s plánovanou budoucí přestavbou na RC je podle mých zkušeností zcestná. Tak jsem si postavil Bristol M1C a k plánované zástavbě RC už nedošlo. Model pochopitelně nemám také – opustil mne už na druhé soutěži. Možná někde v Beskydech mezitím vyrostla spousta nových Bristolů…
Pokud se týká dalšího vývoje volných maket CO2/El., jsem poměrně skeptický – ale už jednou jsem se spletl. Petr má pravdu v tom, že elektropohon řeší otázku vícemotoráků, což CO2 prakticky neumožnilo. U Beaufightera – na žádný jiný vícemotorák si nevzpomínám - byl statisticky každý třetí let rána . Poté, co jsem do něj dal elektro a RC, nalítal za jednu sezónu mnohonásobek toho, co za všechny předchozí roky. A to je podle mne ten problém. Když už mám na palubě elektromotor, baterku a nějaký regulátor, je poměrně snadné přidat tam i serva a přijímač. Tak ostatně skončil jak Bristol Scout, tak i Čihák. A pokud nedojde k nějaké katastrofě, příští rok tak skončí i SPAD.
To, že létat volné makety (jakékoliv) venku na čas je čím dál více problematičtější, cítíme asi všichni. Ale jak je létat jinak nevím. Létání venku je sice paráda, ale na rozdíl od haly nelze zajistit stejné podmínky pro všechny lety. Popravdě řečeno, soutěže už naštěstí většinou nejsou „to“, co bývaly, spíše jsou záminkou pro setkávání se. Takže i přístup k tvorbě pravidel by se mohl změnit. Když jsem poprvé viděl „venku“ hodnocení Pistácií, kde se dělá pořadí ze statiky, z letů a ta se potom sčítají, nechtěl jsem tomu věřit. Ale nemohlo by zrovna něco podobného fungovat i pro volně létající venkovní makety?
Jinak myšlenka postavení volné CO2/El. makety s plánovanou budoucí přestavbou na RC je podle mých zkušeností zcestná. Tak jsem si postavil Bristol M1C a k plánované zástavbě RC už nedošlo. Model pochopitelně nemám také – opustil mne už na druhé soutěži. Možná někde v Beskydech mezitím vyrostla spousta nových Bristolů…