NO CAL - modely jiných modelářů

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1491
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od discobolos » 06 kvě 2024 22:40

Na letošní jarní kolo setkání minimaketářů v Hluku vyhlásil pořadatel Tonda Alfery novou soutěžní kategorii No Cal.
Do stavby se tak pustilo několik dalších modelářů (tedy kromě ILK). Na soutěži pak bylo vidět několik dalších typů. Mnozí se nechali inspirovat stránkou http://www.parmodels.com/Plans/nocals.h ... TMHxq67v_w

Michal Křepelka přivezl hned dva modely. Mimo soutěž krotil model F4U-1 Corsair, do soutěže pak přihlásil model Piper Pa-22 Tri-Pacer.
První model byl nejspíše postaven dle plánku na výše uvedených webových stránkách - http://www.parmodels.com/Plans/F4U-1_No-Cal.pdf.
Zde zveřejněné modely mají povětšinou menší vrtule. Modely mohou létat na tenčí gumu, ale rychleji se točící vrtule rychleji vytočí otáčky svazku.
Nicméně Michalův Tri Pacer létal krásně a dosahoval časů přes dvě minuty, nejlepší čas 147 sekund. Michal bojoval s faktem, že se model občas odrazil od akustických panelů na stropě špatným směrem a nepodařilo se mu přistát na podlaze.
Tri Pacer.jpg

Jiří Tamfal postavil model SBD-5 Dauntless, plán pravděpodobně http://www.parmodels.com/Plans/SBD5_No-Cal.pdf. Jirka stihl model postavit v předstihu a tak měl celkem dost času na seřizování. Nicméně těžší model létal časy okolo minuty, nejlepší let 69 sekund. Zajímavostí je, že když model zalétal bez kabiny, po její montáži model na stejnou gumu nelétal. Patrně byla příliš maketová a tedy těžká.
Dauntless.jpg
Dauntless.jpg (84.02 KiB) Zobrazeno 10737 x

Dušan Garba se nechal inspirovat informací na stránkách Mike Stuarta, kde autor zmiňuje velmi létavý typ Cessna 195 Turbo. Tento model je možno zakoupit prostřednictvím stránek https://volareproducts.com/blog/?page_id=2293. Model je postaven dle rekonstruovaného plánku z uvedené stavebnice, vyjma motorsticku, kde byl použit místo lehčí trubky balsový nosník 6x4 (asi zbytečně hrubý). Model byl původně vybaven velkou vrtulí dle plánku, navíc listy byly stejně jako na fotografii z webu postaveny stejně jak je běžné u kategorie P-3. Tedy s lety našikmo, aby se vrtule při velkém počátečním tahu svazku lehce deformovala, listy mají pak větší úhel náběhu, větší odpor a vrtule se točí pomaleji, tudíž déle. Vrtule měla původně spojovací tyčku balsovou. Ta se nicméně brzy při záletu polámala a byla nahrazena během ladění ve čtvrtek před soutěží přímo v hale ve Štítině bambusovým párátkem (tedy po uříznutí špiček). Zároveň byl zmenšen průměr vrtule. K tomu přispěla situace, kdy při jednom zalétávacím letu, po ulomení jednoho listu při nárazu do zdi, majitel staticky vyvážil plastelínou teď již jednolistou vrtuli a model začal konečně stoupat. Tudíž bylo jasné, že s použitým svazkem (2,7x1, oko 470 mm) je potřeba použít menší vrtuli. Přímo v Hluku pak došlo k dalšímu zmenšení vrtule cca o 10 mm. Listy se ukázaly jako příliš měkké a byly vyztuženy proužky papírové lepící pásky. Díky lehké vrtuli bylo nutno model dovážit asi 1,5g vepředu, prázdná váha se tak vyšplhala na 6,8g. Model byl podobně jako modely P-3 seřízen tak, že má na levém křídle (model létá doleva) positiv cca 5mm, vrtule je vyosena 4 stupně doleva, bez potlačení. Na 1600 otáček s gumou, jinak vyřazenou jako málo výkonnou na P-3 (10/2020), létal model přes dvě minuty. Nejdelší dva lety 169 a 161 sekund při jednom dotyku se stropem a pádu do poloviny výšky haly.
Cessna 195_G.JPG

Stejný model si vybral i Jiří Doležel. Ten model podrobil odtučňovací kůře, takže byl lehčí než model Dušana Garby. Jirka použil vrtuli Ikara 240 mm, díky které musel výrazně dovažovat vzadu. Model byl asi výkonnější než model Dušana Garby, nicméně díky větší stoupavosti více narážel na stropní akustické panely a povětšinou se nasměroval nesprávným směrem a končil na zdi. Nejdelší soutěžní let 153 sekund. V tréninku však letěl 170 sec.
Cessna 195_D.JPG

Robert Pajas přivezl model L-40 Meta Sokol, jehož plán zveřejnil v časopise RC modely 3/2024. Model se, pokud vím, nepodařilo zalétat a soutěže se nezúčastnil.
Meta Sokol.jpg

Jeho kamarád Alexandr Kukan postavil kachnu s tlačnou vrtulí Lockspeiser LDA-01. Model se rovněž nepodařilo rozlétat, a tak nesoutěžil.
Lockspeiser.jpg



Michael Vosika přivezl model Jodel D-9 BeBe. Bohužel ani jemu se model nepodařilo zalétat a soutěže se nezúčastnil.
Jodel.jpg
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1491
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od discobolos » 06 kvě 2024 23:14

Paradoxně až při psaní tohoto příspěvku jsem narazil na "návod k použití", tedy stavební návod ke stavebnici Cessna 195 Turbo.
Leccos jsem si tedy udělal po svém, leccos stejně jako v návodu. Jen musím opravit svou informaci, že ve stavebnici je použita jako motorstick trubka - není.
Nicméně ke zmiňovanému času 5:17 máme ještě móóóc daleko.
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1491
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od discobolos » 06 kvě 2024 23:15

0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2517
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od Lubomir Koutny » 07 kvě 2024 08:52

Dušane díky za hezké fotky dalších modelů této nové kategorie. Skoro se zdá, že kdo chce létat dlouhé časy tak si musí postavit typ Cesna 195 turbo. Nikde jsem neobjevil třípohled skutečného letounu této verze, takže nevím, zda opravdu má křídlo s tak malou štíhlostí a obrovskou hloubkou. U svých modelú jsem se snažil dodržet půdorys podle originálního letounu, bez zvětšování hloubky křídla. Zajímavé je, že všichni mají svazek a osu vrtule napravo od osy trupu, asi to budu muset také zkusit i když zatím to dělám naopak. VIdím, že někteří šetří váhu tak, že trup mají potažený jen z levé strany, to se mi nelíbí. Ty popisované rekordní časy jsou fantastické, ale je otázkou v jak vysoké hale byly letěny. Myslím, že pokud JIrka Doležel si půjde zalétat se svým modelem do nádražní haly Brno Krpole a bude létat ke stropu (ve výšce 9.5 m), tak snadno překoná hranici 3minuty. Jen si musí pospíšit, během krátké doby nám ji zbourají!
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1491
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od discobolos » 07 kvě 2024 13:52

Ani já nenašel třípohled, ale vzhledem k tomu, že v Hluku je to polétání spíše pro radost, než tuhé soutěžní klání, neřešil jsem to.
Nicméně dle fotek by to tak mohlo být
1245542197.jpg
3346810421_9ad90bd8b1_k.jpg
0

discobolos
Reakce: 14
Příspěvky: 1491
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od discobolos » 07 kvě 2024 16:06

Ještě jedna fotka
unnamed.jpg
unnamed.jpg (44.63 KiB) Zobrazeno 10659 x
0

Steve
Reakce: 46
Příspěvky: 1287
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od Steve » 07 kvě 2024 20:09

Předpokládám, že je využit pro Cessnu 195 turbo původní drak. A tady půdorys vychází z tohoto typu
images.png
images.png (14.17 KiB) Zobrazeno 10622 x

To "uřezání" konců křídla pak štíhlost ještě zmenšuje.
Ale je fakt, že i tak je hloubka křídla asi i tak zvětšena (hlubší klapky?).
Je to pak vhodný model pro Ořech i Dvacetinku, ne? Rozpětí, dlouhý čumák, hornoplošník...

Mimochodem, dnes jsem při prohlížení "Hannanova" občasníku z r. 1995 zjistil, že je tam plánek na No-Cal.
Měl jsem za to, že je to celkem nová kategorie.
0

Steve
Reakce: 46
Příspěvky: 1287
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: NO CAL - modely jiných modelářů

Příspěvek od Steve » 07 kvě 2024 21:43

Na Mikových stránkách je kromě "běžných" kategorií i část s No-Cal (dole), vč. odkazu.
Možná dobré pro inspiraci ;)

http://www.ffscale.co.uk/page3at.htm
0

Odpovědět