Guma

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 15 dub 2014 11:09

Řezačky se tady pohybují. Myslím, že někdo z kolegů ji třeba na nějaké akci zapůjčí. Pokud máš slušnou gumu, je lepší a levnější si ji nařezat sám.

Tímto zároveň veřejně děkuji Vlastíkovi za nařezání 20m gumy Tan II 5/99 ;)
0

Vyvel
Reakce: 2
Příspěvky: 358
Registrován: 05 úno 2010 21:59
Bydliště: Říčany u Brna

Re: Guma

Příspěvek od Vyvel » 15 dub 2014 12:08

S tou řezanou gumou od Kaliny pozor. V posledním Volném letu má u svojí reklamy nápis doprodej zásob a co dál toť otázka.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 15 dub 2014 12:34

Doprodej zásob... :lol: :lol: :lol:
Byl jsi někdy u Jirky doma? :shock: :shock: :shock: :lol: :lol: :lol:
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 16 srp 2014 10:40

Nepatří to sice do minimaket, ale nedá mi to. Zdejší občasný přispěvatel Honza Čihák se stal mistrem Evropy v kategorii F-1B! Ivan Tréger, multikategoriový modelář a výrobce skvělých kompozitových dílů na volné modely skončil třetí. Gratulace oběma!!!
http://www.frmd.ro/Fai%20Events/2014/SE ... lyoff1.htm
0

Antonín Alfery
Reakce: 54
Příspěvky: 484
Registrován: 06 úno 2010 21:05
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Guma

Příspěvek od Antonín Alfery » 16 srp 2014 18:32

Taky se připojuji ke gratulantům. Podíval jsem se na výsledkovku a poněkud mne zarazila. Jestli dobře vidím, tak ze 77 soutěžících má 39 nalétáno 7 maxim a rozhoduje vlastně až rozlétávání :shock: :shock: :shock: Této kategorii vůbec nerozumím, nevím jaké bylo počasí a beru v úvahu, že je to špička. Ale i tak mi to připadá mírně "ujeté" - i v souvislosti s debatou o našich pravidlech. Prosím, v žádném případě není tato poznámka směřována proti těm, kteří tuto kategorii létají!!! Jen mne to prostě překvapilo. A navíc té spotřebované gumy - když už jsme v tomto vlákně :D
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 16 srp 2014 20:03

No jo, maxim je plno :) Tady to máš i s počasím http://www.frmd.ro/ECH.htm
Létalo se 14.8. - 33stupňů, vítr 14km/h, takže asi byla i nějaká termika :lol: :lol: :lol:
Gumy se spotřebuje plno, jeden start=jeden svazek 28g


Mnohem ujetější jsou CO dvojky, tedy F-1K. Když je slušné počasí, tak klidně v sedmém rozletu stojí hoši s modely v rukou, sedm minut odtáčejí (dle pravidel) a pak... :) nalétnou všichni maxe... :lol:
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 16 srp 2014 20:17

O CO dvojkách se nebudu vyjadřovat, je známo, co tuto kategorii zabilo. Wakefieldy jsem létal od r.1958 a docela špičkově. Z počátku tehdy soutěže vyhrávaly nejlepší modely. Časem se to naučilo hodně kluků, rozhodovalo hlavně to, kdo sehnal dost kvalitní gumy. Později, když již byla guma a většina kluků měla kvalitní modely, tak rozhodovala smůla (kdo jednou spadl, ten neměl nárok) a výhodu měli běžci, co se včas vrátili a měli čas na výběr okamžiku startu, nebo tým hledačů a donašečů. Dnes je soutěž zdá se zbytečná, stačilo by FLY OFF podvečer, kdy není termika, začit na 5 minut a v každém dalším kole přidávat minutu.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 17 srp 2014 22:27

Dnes vyhrávají také nejlepší modely, samo že v rukou nejlepších soutěžících.
Kdo má lepší gumu, je na tom pochopitelně líp i dnes.
Smůla nerozhodovala nikdy. To, že model neletí jak má, selžou nějaké kopané funkce, není trefena termika, to je vždy věc soutěžícího, jeho přípravy a zkušeností. Tedy pokud mu někdo nepřejede bednu s modely ještě před soutěží
Ono to s počtem účastníků FLY OFF není vždy tak horké, na letošním WC na Všechově bylo naprosto děsivé počasí, 32 soutěžících F-1B, v rozletu šest... To by bylo jednoduché, rovnou rozlet na 5minut, ale je to návrh stejné hodnoty, jako navrhnout na MS ve fotbale ve vyřazovacích zápasech rovnou kopat penalty... Vždyť se za těch 120 minut hrací doby stejně nic neděje... No, někdy neděje, někdy děje (7:1 :lol: )
0

Lubomir Koutny
Reakce: 31
Příspěvky: 2402
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 srp 2014 08:07

Ano Honzo, i dnes vyhrávají nejlepší modely = vyrobené na Ukrajině a koupené za cca USD 1000. Drtivá většina soutěžících na MS s takovými létá, nebo si je v lepším případě koupila a pak se sama pokusila o výrobu jejich napodobenin.
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 20 srp 2014 10:19

No, těch 1000 je správná částka, ale v eurech :D Ono si ty modely vyrábí spousta lidí, třeba zrovna Honza, naopak dělá i pro jiné, ale některé části prostě nemá smysl dělat doma. Typicky třeba VP hlavice. Né že by to nešlo, jenže předpokládá to strojní vybavení, přípravky a nástroje a taky čas. To se prostě moc nevyplatí.
Sám jsem si koupil pár drobností na Hívry. Třeba úchyty listů, závit M4x0,5, stahovací šroubek... Strojařsky jednoduché, materiál by byl, soustruh a frézku slušné kvality mám, jenže bez děličky to bude vypadat blbě a sada jemných závitníků 4x0,5 vyjde na stejnou částku, jako jeden pár úchytů. Nehledě na čas. A bratři z Východu to jedou na NC strojích ve velkých počtech. To se prostě doma nevyplatí...
0

Jan Čihák
Reakce: 0
Příspěvky: 9
Registrován: 26 led 2014 14:04
Bydliště: Planá nad Lužnicí

Re: Guma

Příspěvek od Jan Čihák » 02 zář 2014 11:17

V první řadě mi dovolte poděkovat všem za gratulace. Ve druhé řadě, jsem čekal, že když je to diskuze o gumě, bude se probírat jaká guma asi mohla přinést takový úspěch apod. Ale pokud Vás zajímají i jiné informace ohledně F1B, prosím. V dnešní době se má situace tak, že ulétnutí maxima 240 sekund nebo 180 sekund není žádný problém, ani na obyčejnou gumu TAN SUPER SPORT v "klidném" ovzduší. Pokud někdo neodlétne 4 minuty v klidu, nemá vyrobenou/nakoupenou špičkovou techniku. Výkonnost modelů na gumu Tan Super Sport se od roku 2009 (šarže 1/2009, 11/2010, 7/2011, 6/2013, 3/2014) pohybuje v rozmezí 5:20-5:40, tedy 320-340 sekund. Horší guma pak umožní letět v kategorii F1B v klidu kolem 280 sekund. I to je ale stále nad hranicí maxima. Pokud letí někdo méně, neměl optimálně seřízený model do daných podmínek, nepovedl se mu start apod. Jiná situace nastává při samotné soutěži, kdy se létá v termice. V případě, že hodíte model "do klesáku" letíte i 90 sekund nebo méně. Takže výkonnost modelů je v dnešní době v klidném ovzduší daleko za hranicí maxima. Samotná soutěž je tak důležitou součástí "síta". Toto síto odděluje alespoň ty, kdo mají natrénováno a dostatek zkušeností s tím, jak jejich model létá, aby se jim ho podařilo vždy "usadit do stoupáku". Jedná se o odhadnutí okamžiku startu apod. Pokud by se létal pouze fly off pak by doopravdy záleželo na tom, kdo sežene nejvíce kvalitní gumy a kdo nakoupí tu nejlepší techniku. K technice F1B dnes není co říci, hlavice jsou všechny z UKR - v podstatě od dvou výrobců a pokud se bude někdo snažit sám vyrábět tuto část nedosáhne požadované kvality. Pokud kvality dosáhne, bude cena za tuto součástku při sérii zhruba 100 kusů asi pětinásobná!!! Koncepčně se modely příliš neliší, ale ne z důvodu neoriginality, ale jen proto, že se jedná o špičkové nářadí a potřebujeme minimalizovat odpor a opadání, proto se snažíme každý přizpůsobit co nejvíce aerodynamickému vzoru - nejmenší odpor/největší vztlak. Proto jsou si modely podobné jako vejce vejci a jejich výkonnost se téměř neliší..jen v rukách různých modelářů létají modely různě. Konkurence je obrovská a to je i důvod, že se tak velká většina lidí dostane do rozletu - a to obzvláště, pokud přeje počasí. Potom je důležité nepokazit (hodem, seřízením apod.) jen první kolo na 240 sekund za relativního klidu - o zbytek kol, se již postará termika a pokud máte dobře seřízený model, odhadnete správně okamžik startu, máte funkční všechny mechanismy, tak ulétnout maximum nebývá žádný problém. Na rozlet jsem použil stejně jako Ivan Tréger gumu 6/2001, kterou jsem dostal až v místě konání mistrovství - 2 svazky. Jelikož nemám žádnou gumu TAN II, byl bych odsouzen k tomu letět svých 340 sekund ráno v klidu. Zde jsem letěl na gumu TAN II 7:10 tedy 430 sekund. Štěstí mi přálo a dostal jsem se ke gumě. Rozlety v této kategorii nejsou o ničem jiném, pokud se letí ráno těsně po východu slunce, jako v tomto případě. Pak už jen musíte mít dobře seřízený model do konkrétních podmínek, odhadnout co je nejoptimálnější a správně natočit gumový svazek. První svazek který jsem měl jsem přetrhl - měl malý kroutící moment a já ho necitlivě natáčel, jelikož jsem gumu TAN II neměl cca 12 let v ruce a zapomněl jsem, že se průběh výrazně liší od Tan Super Sport. U druhého svazku jsem věděl, kdy mi praskl první svazek-při jakém kroutícím momentu a natočil jsem jej málo pod tuto hodnotu. I tak ta hodnota byla zhruba o devět jednotek menší, než jak tomu bývá u gumy Tan Super Sport. Tak malý kroutící moment jsem v modelu již dlouho neměl, ale samotný start byl pro mě překvapením - dlouhá doba vytáčení 46 sekund (natočil jsem podstatně více otáček 480, normálně točíme cca 400) a za neustálého strmého stoupání letěl můj model nejvýše ze všech. Tady bylo vidět, že kvalitní guma dělá ten největší výsledek v rozlétávání a ten kdo ji má, nebo má dostatek peněz nakoupit kvalitní gumu, tak může být úspěšný. Rozlétávání tak už je doopravdy náročnou finanční záležitostí na vrcholných akcích jako je mistrovství Evropy nebo mistrovství světa. Na světových pohárech, lze létat i na SUPER SPORT, jelikož gumy TAN II nejsou neomezené zásoby. Jen pro ilustraci, guma TAN II se neprodává a v případě, že se najde někdo, kdo je jí ochotný prodat, cena jedné libry je zhruba 5000 USD. Ano, neupsal jsem se o nulu, pět tisíc dolarů za zhruba 14 svazků pro modely F1B je dnešní cena špičkové gumy. Snad tedy existuje již o něco jasnější představa o čem je soutěž modelů F1B.....O vytvoření co nejideálnějšího modelu s co největší výkonností a aerodynamickou čistotou, o odhadu termiky a schopnosti seřídit model do stávajících podmínek. V rozletu potom o finančních možnostech zakoupit potřebnou techniku na model - kterou je ekonomicky nevýhodné vyrábět doma svépomocí, nakoupit kvalitní gumu a mít dávku štěstí.
Další dotazy rád odpovím
Jan Čihák
0

shark
Reakce: 4
Příspěvky: 708
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 02 zář 2014 13:27

He, he, jestli bych náhodou neměl prohrabat staré zásoby gumy... z TAN II jsem kdysi namotával stogramové svazky na předchůdce dnešních F-1B a některé nikdy nepoužil... ;)
A ta 2008, které se tady všichni zbavovali kvůli její měkkosti fakt táhne dobře, jo?

Pepa K. hrozně prožívá, jak to v Hívrech nandal spolu s Boďou Gorbanovi a Bukinovi... :lol:

Jo a Stefančuk prej nebyl, tak eura brát do Týnce nemám, Honzo?
0

Odpovědět