Stránka 1 z 3

Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 23 bře 2023 08:25
od Lubomir Koutny
Bylo mi asi 10 let a četl jsem od strýce půjčenou Udetovu knihu : Můj život letce. Rád bych si ji přečetl znovu a jsem zvědavý, co tam píše o Fokkeru D-VIII a je li tam jeho fotka z konce války, nebo z poválečných exhbic, které také s tímto typem létal.
Když jsme v Brně začali stavět a létat minimakety. tak Fokker D-VIII patřil mezi první se kterým jsem létal soutěže, vyhrával nejen soutěže minimaket, v kategorii do rozpětí 600mm, ale také i jednu soutěž Cuoe d Hiver (dnes F1G). Barevné provedení bylo podle návbodu Jirky Bočka, který tvrdil, že E. Udet s tímto typem létal a ten byl celý červený, pouze kormidla žlutá a standardní německé trámové znaky. Stejné provední měl tehdy i Ján Kuchta.
Když byla přijata pravidla dvacetinek, tak Jirka Boček si Fokkera D-VIII postavil v barvách s pravidelnými šestiúhelníky lozenge i na křídlech, přesně dle velkého nákresu v anglické knize o německých letounech z WWI.
Dnes je možné na internetu najít různé barevné provedení tohoto typu, jak létal na konci války, také je tam ruský podklad na Udetův stroj v poválečném provedení pro exhibice, letoun má zelené křídlo, červený trup i VOP, SOP, kryt motoru a LO na trupu jsou bílé. Pak existuje fotka z nějakého amerického musea, kde je letoun bez celý kulometů červený s černým křížem na SOP.
umí někdo objevit podklad pro tento Udetův letoun z konce války ?
Jinak se mi líbí známé provedení s hvězdami v bílém poli na trupu, to jsem měl již před 40 ti roky, ale nyní bych je musel mít se znaky a emblémy v provedení s obtisky.

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 23 bře 2023 15:01
od Jiří Doležel
Že by?

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 23 bře 2023 15:42
od Ivan Horníček
Možná toto.

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 24 bře 2023 13:44
od Lubomir Koutny
Jirko moc děkuji, kde jsi to objevil ? Co si myslíš o barvách? je to zelené křídlo a lozenge trup+bílá kormidla a JO ! Nebo snad měl pravdu Jirka Boček, celý červený a žlutá kormidla?

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 24 bře 2023 19:34
od shark
No, Luboši, podívej se pozorně na tu malou fotku, a barvy fakt neřeš ;-)

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 24 bře 2023 20:37
od Steve
Nevěděl jsem, že Udet létal na takové D-VIII. Ale podle fotky zřejmě ano.
Jeho barvy na trupu a ocaskách byly - pokud ne standardní - vždy červená a bílá. Třeba na D-VII i pruhy na horním křídle, na spodním pak lozenge, na VOP bílý nápis. A bílé "LO!" na trupu.. jméno jeho milenky nebo přítelkyně či co.

Co si myslíš o barvách? je to zelené křídlo a lozenge trup+bílá kormidla a JO !

No, já tam lozenge na trupu nevidím. Vypadá to na jednolitý odstín.
Takže spíš ten červený trup (i křídla?) a bílé ocasky. Na křídlech mohly shora být ty červenobílé pruhy, kdo ví?
Ale jako plnohodnotný doklad o zbarvení se nejedná, to je snad jasné. Tam "plné" body nemůžou být...

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 24 bře 2023 21:24
od Steve
shark píše:
24 bře 2023 19:34
No, Luboši, podívej se pozorně na tu malou fotku, a barvy fakt neřeš ;-)
A jo... byl jsem upozorněn, sám jsem to nezaregistroval ;-)
Udetovu knížku tu mám a myslím, že sedlal jen D-VII a Dr.I ;-)

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 24 bře 2023 21:27
od Jiří Doležel
Vpravo dole je popis zbarvení Udetova Fokkeru D.VIII z podzimu 1918. Zdroj: Model Aircraft Plans, September 1961.

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 24 bře 2023 21:29
od Jiří Doležel
Kitařské schéma

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 24 bře 2023 21:49
od Ivan Horníček
Prý Udet.

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 25 bře 2023 12:05
od Lubomir Koutny
Petře prosím tě můžeš se podívat do té knížky, zda tam je nějaká informace o jeho Fokkeru D-VIII, případně i fotka a prosil bych o oskenování a poslání buď mailem na: koutny.lubomir@seznam cz, nebo přiložit sem, zdá se že téma je zajímavé i pro vice lidí. Já si osobně myslím, že ten popis z r. 1961 je poplatný době vzniku (navíc některé textové poznámky jsou neostré a pro mne nečitelné), z té doby jsou i velké výkresy Fokkera D-VIII s naprosto pravidelnými šestiúhelníky (jaké používali Rakušané, ale nikdy Němci) ve velké a jistě i moc drahé anglické knize, kterou jsme kdysi obdivovali u Honzy Krumbacha a Jirka Boček podle ní měl postavenou svou dvacetinku. Možná je tato publikace v brněnském technickém muzeu Krumbachovy sbírky pod patronací ing. Břínka. Pro mne jsou důležitější fotky než nějaké rekonstrukce různých autorů.


Docela rád bych slyšel názor jirky Doležela na barvy toho jistě Udetova Fokkera D-VIII, na fotce co sem přiložil a která se mi nejvíce líbí

Re: Fokker E-V a D-VIII

Napsal: 25 bře 2023 20:17
od Steve
Ta fotka Udeta je i v Profile Publication.
Je v E.V/D-VIII. Je vidět, že je trup potažen lozenge plátnem. Tedy nedokazuje to, že měl svůj vlastní stroj s červeným trupem a nápisem "LO!".
Dle mého názoru to mohlo být (ta fotka) kdykoliv během války či po ní; PetrP si všiml hadiček, které nejsou standardem, což by mohlo znamenat, že jde o dodatečnou, možná poválečnou úpravu, třeba právě pro Udeta. Během WWI nebyl čas na úpravy, sotva se stihlo vyrobit pár desítek kusů ve standardní verzi.
Teď vidím, že to bylo ještě během války... přehlédl jsem

PetrP má potíže s přihlášením, proto od něj zaslané fotky přikládám já ;-)
udet-a.jpg
udet-b.jpg

A ještě k Udetovi:
Mám tu od vydavatelství Mustang z r. 1994 jak knížku "Anthony Herman Gerard Fokker - Létající Holanďan" a z r. 1993 "Ernst Udet - Můj život letce".
- Fokker popisuje potíže s prvními kusy díky nárokům na certifikaci, kdy povinným zpevněním zadní vzpěry docházelo k destrukci za vyšších rychlostí,
o Udetovi či jiných pilotech se nezmiňuje vůbec.
- Udet pojal knížku jako příběh a píše, že málem přišel o život při bránění sestřelení balónů v srpnu 1918, a to na D-VII, kdy si hned poté vyžádal
dovolenou. Velitelem byl pak ustanoven Göring a hned při prvním letu po dovolené sestřelil Udet dva protivníky, ale pak mu prostřelili
nádrž a prdel, takže (nezmiňuje se) nejspíš musel chvíli zůstat na zemi.
Podle toho nejspíš už nový D-VIII nedostal a nelétal na něm.

Mohl však po válce na nějakém létat, přes specificky zakázaný vývoz právě D-VII a D-VIII ze země se mu podařilo spoustu kusů a náhradních dílů vyvézt (pokud si vzpomínám) a tak je mohl provozovat, třeba i v tom uvedeném zbarvení, co předložil Jirka. Ale v knížce o tom nepíše, přestože se zmiňuje o dalších aktivitách v horách, na předváděcích akcích, kdy létal třeba jako roztržitý profesor s Flamingem a koncem křídla sbíral kapesník z plochy letiště... Mám pocit, že si v Americe koupil nějaký letoun, se kterým pak jezdil po předváděčkách (nejsem si typem dvouplocha úplně z hlavy jistý, tak raději neuvádím).
Jeho další osudy v letecké a vynucené vojenské kariéře, potíže s Milchem, večírcích (byl výborný bavič) a nakonec rezignace a sebevražda - to už je jiný příběh.
Na Udeta a WWI jsou tu určitě lepší experti, ale jen uvádím co si zrovna z hlavy vzpomínám.

Za mě - je několik hezkých (složitých, ale zajímavých) zbarvení, na to že jich nebylo mnoho. Takže asi lze vybírat a není úplně nutné riskovat ztrátu bodu nedoloženými podklady a spekulacemi nad fotkami RC modelů ;)
Mimochodem - ta olivová barva na křídlech už je dle znalých vyvrácena a "všechno je jinak". To jsem netušil :roll: