F4IN 2011 - 25.6.2011, In-line hala Kladno

V sobotu 25.6.2011 se v kladenské inlinové hokejové hale uskutečnila soutěž F4IN pod organizační taktovkou Roberta Pajase a Martina Huka. F4IN navazuje na tradiční teplické soutěže pořádané KE-PNU-TEAMem, pod vedením A. Jeníka.

Soutěžilo se v kategoriích F4F (oříšky a pistacia), F4D (volné makety na gumu) a F4E (volné makety na pohon elektromotorem nebo CO2). Počet modelů nebyl omezen. Soutěž kategorie RC-min byla odvolána poté, co jediný přihlášený soutěžící - Pavel Stráník – odmítl soutěžit sám se sebou. Dopoledne proběhla také soutěž halových házedel F1N pod vedením Dušana Garby. Podmínky v hale: na světelné informační tabuli byla, kromě času, k vidění i informace o teplotě v hale. Z ranního chladu 15 C se po rozsvícení světel a za pomoci usilovného dýchání podařilo do odpoledne vyhnat teplotu až na 19 C, což se již dalo snést.

Bodování a organizace:

Zatímco se dopoledne odlétávala soutěž F1N a nezaměstnaní maketáři trénovali, tři týmy bodovačů měly plno práce s 27 oříšky, 12 modely kategorie Pistacio a 7 + 7 modelů kategorie maket F4D a F4E. Potěšila zejména hojná účast modelů kategorií maket. Bodovači pracovali ve třech týmech po dvou: V. Alfery a Bořek – pistacia, M. Hartl a D. Dvořák oříšky, A. Alfery a M. Rohlena kategorie maket. Organizace se mohla navenek zdát poněkud chaotická, uvnitř však byla opřena o stabilní pilíř ranního briefingu. Vše se podařilo zvládnout za vydatné pomoci Vládi Alferyho a velmi ochotných strukturovaných časoměřičů pana Jeníka (díky že jste dorazil!), Jirky Alferyho a Bořka. Za hladký průběh soutěže maket patří velký dík A. Alferymu. Jen pro zajímavost: pravidla maket jsou podrobně popsána a upravují např. i potřebný rozsah podkladů, které by měl soutěžící přiložit k soutěžnímu modelu, vyjadřují se také k jednotlivým fázím letu atd. Ke stažení jsou zde.

Oříšky a pistacia:

Zde jen stručně, vše podstatné je v bodovacích tabulkách. Pozornost vzbudily neokoukané modely P. Stráníka a L. Koutného. Pavel předváděl s plovákovou Sopwith Baby ladné starty ze země za pomoci odhazovacího vozíku. Model by v klidu mohl úspěšně soutěžit v kategorii F4D, to by ale nevybojoval druhou příčku v soutěži oříšků. U L. Koutného nejvíce zaujaly nové oříšky He-64a s P.V.2. Také moc pěkně létající stařičký Zlín Z-50M, stejně jako obdobně staré létavé pistacio Hornisse. Ondra Krucký s Ta-Gem zaletěl osobní rekord poté, co vyměnil špičkovou gumu TANII za daleko horší, ale tvrdší supersportku ročník 2009. Když Martin Hartl vyslal do prostoru haly své modely Hornisse a Macchi M.67, dech se netajil jen panu Koutnému, ale i všem okolo. Dušan s Farmanem předvedl lety blížící se hranici 90s, škoda, že jeho MDR-6A při zalétávání vzdoroval. Jarda Hendrich ladil a ladil nového a moc pěkného Bregueta LE, až ho přiměl k letům okolo minuty, škoda, že jen mimo soutěž. Bücker 131 Adama Jeníka dosáhl téměř na 100s hranici, což je v této hale výkon obdivuhodný – 3. místo v oříšcích. Hranici 100s se podařilo překonat jen He-70 Antonína Alferyho – vítězný model kategorie oříšek. Opravdovou lahůdkou byl pak jeho vítězný let pistacia Kingfisher. Model po vypuštění nejprve prudce klesal, aby to nad zemí vybral a nasadil do táhlého ukázkového přemetu, následovaly 3 rychlé stoupavé výkruty zakončené souvratem, po kterém již následoval spořádaný pomalý let. Ukazuje se, že každý rok se na soutěži podobným způsobem „zblázní“ alespoň jeden model. Zatím se to týká pouze kategorie pistacio – minulý rok podobným způsobem bláznilo pistacio Fike E na horizontále (výkruty a nožový let), letos to byl Kingfisher na vertikále. Příštím rokem se nechme překvapit – laťka je položena vysoko – podmínkou totiž je, aby se model po „zbláznění“ zklidnil a létal dále jakoby nic. Ostatní výsledky najdete v tabulce.

F4D – volné makety na gumu

V kategorii maket se sešlo 7 modelů z období WWI a WWII. Při pohledu do tabulek je možné konstatovat, že modely na prvních čtyřech místech byly co do statického i letového hodnocení velmi vyrovnané – rozdíly jsou v desítkách bodů. V hale o rozměrech kladenského stadionu se dařilo letům víceplošných modelů s lehkou konstrukcí – ideální jsou např. předlohy stíhaček z WWI v měříku 1/20. Soutěž otevřel Fokker Dr.I Martina Huka a působivými lety vybojoval 2. místo. Vítězný Nieuport 11 Michala Křepelky má perfektní povrchovou úpravu – Michal zde zúročil své figurkářské dovednosti, hra stínů a světel dovede ošálit nejedno oko. Jen pro zajímavost – opotřebování, zašpinění a jiné detaily jsou provedeny olejovými barvami na štětec. Pěkně létající Bücker 131 Viktora Lukáče ve velikosti oříška předvedl jedno zvláště podařené přistání přímo u křesel bodovačů. Výjimku mezi prvoválečnými předlohami tvoří dolnoplošný Vindicator Adama Jeníka v měřítku 1/24 stavěný ze stavebnice. Model udivoval pomalým letem a vybojoval 3. místo. Pavel Stráník s Martinem Hukem (neúspěšně se snažící soutěžit s dvacetinkami druhoválečných stíhaček - pozn. redakce) se shodli, že pokud vůbec stavět na tuto soutěž druhoválečnou předlohu, pak by to měl být hornoplošník či dolnoplošník s velkou plochou – vhodné jsou právě např. americké námořní letouny.

F4E – volné makety na pohon elektro/CO2

Modelů v této kategorii se objevilo 7, ale do boje o umístění de facto zasahovaly 3 modely – „malý a velký“ Čihák Rapid stavitelů Michala Křepelky a Jardy Hendricha – oba na pohon motorem na CO2 a Avro 504 o velikosti pistacio na pohon elektromotorem s  časovačem Roberta Pajase. Velikost modelu a realita letu hovořila ve prospěch Rapidů, které obsadily první 2 místa. Ostatní modely nevzlétly vůbec, nebo předvedly rozpačitý letový výkon. Velká škoda, že Kuňkadlu Ondry Kruckého (ve statice nejlépe oceněnému) zamrzl motor a model se nemohl zapojit do klání. Podobné problémy měl i Fokker D.VIII Viktora Lukáče. Mimo soutěž létal moc hezky Vláďa Alfery s elektrifikovanou Be-2e – on ten zpřevodovaný motůrek má něco do sebe.

Soutěž skončila bez časového skluzu, zejména díky včasnému zpracování výsledků, které si vzal na starost PC operátor Vláďa Alfery. Následovalo předání diplomů a cen vítězům v jednotlivých kategoriích. Ceny do soutěže dodali: SFA-models, Štefan Gašparín, Jirka Kalina a Antonín Alfery. Za tuto podporu jim patří velké díky.

[Martin Huk]

Výsledková listina kategorií M-oř a M-pist ve formátu PDF (34kB)

Výsledková listina kategorií F4D a F4E ve formátu PDF (32kB)

Fotogalerie (foto Hugo, Miloš, Bořek)

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Miloš

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011

foto Bořek

F4IN Kladno 2011

foto Hugo

F4IN Kladno 2011