Halové modely v Hluku 18. - 20.9.2020

Hala v Hluku

Hala v Hluku je pro halové minimakety skutečně výborná

Tato na české poměry časově dlouhá akce se dohodla v loňském roce na soutěži v Havlíčkově Brodě. Protože jsem tam nebyl, jen odhaduji, že to měl být trénink a generálka na Mezinárodní soutěž IIFI 2020 v Nijmegenu v Holandsku. Bohužel koronavirová omezení v tomto roce postihla i tuto soutěž a ta byla zrušena. Klání v Hluku se tak stalo víceméně náhradou za tuto mezinárodní soutěž a nutno dodat, že pro naše účastníky výrazně méně nákladnější. Hlavním organizátorem byl Tonda Alfery, budiž mu za to velké díky. Hned při úvodním nástupu oznámil, že on soutěžit nebude. Jak se ukázalo, asi to jinak nešlo, protože byl zároveň časoměřičem, bodovačem i startérem. Na druhou stranu se tak uvolnilo první místo ve všech maketářských kategoriích pro další soutěžící. O Tondově kvalitách víme všichni moc dobře. Při nástupu se také vyřešila další zásadní otázka. Téměř všichni souhlasili s tím, že se tentokrát u maket nebude bodovat statika a bude se jen létat. I zde to bylo moudré rozhodnutí, které umožnilo většině zúčastněných využít pátečního odpoledne a večera k důkladnému tréninku. Naplánovaných kategorií bylo požehnaně. Kromě těch hlavních, tedy M-oř, M-pist, RC-min, F4D a F4E to byly i sranda soutěže - větrůňky 500, původně obýváková kategorie 50% PPS, modely na kondenzátor a přidružená soutěž házedel F1N. Díky absenci alespoň dalších dvou soutěžících byly zrušeny kategorie RC-min a modely na kondenzátor. Jedinými soutěžícími v nich byli Pavel Stráník (RC-min) a Mirek Kuba (model na kondenzátor). Kategorii 50% PPS zachránil Vláďa Alfery, který si odskočil domů pro svou Doru. Celkem se akce aktivně zúčastnilo devět maketářů. Soutěžících bylo, jak bylo zmíněno výše, o jednoho méně.

V pátek zhruba od šesté do půlnoci (pár vytrvalců ji i přetáhlo) se intenzivně trénovalo a zalétávalo. Michal Křepelka ladil již částečně zalétaný nový oříšek Sopwith Schneider dle plánku Radka Gregovského. A postupně jej naladil na lety těsně pod strop haly. Dalším jeho novým modelem bylo pistácio Lacey M-10. I tento model byl úspěšně zalétán. Pro halu v Hluku také ladil starší Bristol M1c kategorie F4D a Siemens E.I na CO2 - kategorie F4E. Občas pustil i model pro radost - variantu létající blechy s kysličníkovým boxerem. Asi neintenzivněji zalétával Jirka Doležel. Ten s sebou přivezl tři pistácia - hydroplány Sopwith Rainbow a Fairey III, pak dopravní Avia BH-25. Nové oříšky Vought OS2U-1 Kingfisher a ONEX, mimo ně pak Sopwith Rainbow. V kategorii F4D měl známý model Pfalz A.1 a v F4E Hansa-Brandenburg W.20. Mirek Kuba po letech vytáhl z krabice Farmana F.450 a model závěsného motorového kluzáku Sky-Rider. Dušan Garba přivezl své obstarožní Farmany F.450 - jeden jako oříšek, druhý jako pistácio. Pavel Stráník se svým Sopwith Baby, sice starším, ale stále krásným a dobře létajícím, nakonec soutěžil v kategori oříšek i F4D. Pokoušel se zalétat původně RC-min Pietenpol Air Camber, přestavěný na gumu. Vzduch občas pročísl s některým ze svých RC-min, třeba s Farmanem 1920 Moto-Aviette. Tonda Alfery také vytáhl něco ze svého velmi početného leteckého parku, ať už oříška Spitfire LF Mk.IXe, model na CO2 Rumpler C.IV, hydroplán Albatros W.4 nebo Albatrose D.V na elektromotor. Dušan Garba do toho trochu trénoval s házedlem, nebo s modelem A-6. Mirek Kuba, Michal Křepelka a Roman Procházka intenzivně pracovali na kompletaci házedel Wrona ze stavebnic dovezených Dušanem Garbou. Mnozí je stihli ještě v pátek i zalétat.

Pracovní atmosféra

Pracovní atmosféra v modelářském depu

Sopwith Baby Pavla Stráníka

Start plovákového Sopwith Baby Pavla Stráníka

V sobotu ráno všichni nejdříve pomohli nainstalovat expozici modelů, které byly vystaveny pro případné diváky. Samozřejmě nejvíce jich vystavoval Tonda. Modely byly na stolech, proti případným nenechavcům oddělených sítěmi za brankami. A jak se později ukázalo, i v koronavirové atmosféře se nějakcí diváci dostavili. Soutěž byla zahájena doplňujícícmi kategoriemi. Nejdříve házedly F1N. Soutěž se létá na devět startů, započítávají se tři nejlepší. Hned první na startu - Dušan Garba, vzal ostatním tak trochu vítr z plachet. Lety kolem 38 sec byly pro ostatní nedosažitelné. Nicméně Jirka Doležel, po jeho asistenci se zalétáním, dosáhl také pěkného celkového času. Porazil Michala Křepelku a odsunul jej na třetí místo. Celkově to byla nejvíce obsazená soutěžní kategorie, soutěžilo šest modelářů. Následovala soutěž větrůnků, v které se sešli tři soutěžící. Létalo se na pět startů, nejlepší dva se započítávaly do konečného výsledku. Své kvality opět potvrdil Vláďa Alfery s Hadrianem. Hned prvním letem pokořil třicetisekundovou hranici. Druhé místo obsadil Dušan Garba, který s Mü 28, slušně zalétal až poslední dva starty. Měl sice ještě jedno želízko v ohni - ZA-2, jeho výkony ale byly o něco slabší. Třetí místo zbylo na Mirka Kubu s FUA - 2. V kategorii 50%PPS, která vznikla z aktivity Vládi Alfery jako obýváková kategorie s korespondenčním soutěžením během koronavirové kalamity, létali také tři soutěžící. Nejlépe létal Jiří Doležel s Bell P-63A Kingcobra Racer. Pravda, do obýváku by se asi nevešel, ale v hale létal téměř sedmdesát sekund (68 sec přesně). Vláďa Alfery ladil starty svého Fw-190 D-9 tak, aby se vešel pod stropem do malého čtverce, vytvořeného akustickými panely. Nakonec se mu to povedlo a čas 61 sec byl také výborný. Dušan Garba soutěžil s tandemem Mauboussin Hemiptere Type 40. Občas bojoval s uzly na gumě, které zablokovaly vrtuli, nakonec i jeho výsledek 59 sec byl slušný. Po těchto kategoriích byla vyhlášena pauza na oběd. Restaurace, stejně jako ubytovací kapacity, byla součástí budovy, takže jsme jen přešli do sousední místnosti. Po obědě jsme trochu cítili únavu, ale bylo potřeba chystat makety. Následovala soutěž v kategoriích M-oř a M-pist. Hned od počátku bylo jasné, že o prvenství budou tvdě bojovat hydroplány. Statika se sice nehodnotila, nicméně nadhodnocení se započítávalo. Takže tyto typy měly díky tomu navrch. Nejlepšího výkonu dosáhl Michal Křepelka s novým Sopwith Schneider, který zapsal 45 sec. Hned těsně za ním následoval Pavel Stráník s dalším Sopwithem, tentokrát Baby, který letěl 41 sec. Třetí místo vybojoval Mirek Kuba s Farmanem F.450 výborným letem 69 sec. Jeho druhý model Sky-Rider letěl nejvíce - 105 sec, ale doplatil na penalizaci za jednostranný potah. Brambora zbyla na Jirku Doležela s třetím Sopwithem - Rainbow. Vynahradil si to v kategorii M-pist, kde jeho modely Sopwith Rainbow a Fairey III dosáhly nejlepších výsledků. Druhé místo obsadil Michal Křepelka s Lacey M 10. Vůbec to tentokrát nešlo Dušanu Garbovi, který s maličkým Farmanem F.450 zaletěl jen 18 sec a utrpěl třetí místo. Létání s přesnými maketami bylo rozděleno na polovinu. Půlka se létala v sobotu, půlka v neděli. Krásné starty v sobotu předváděli Pavel Stráník se Sopwith Baby v kategorii F4D a Jiří Doležel s Hansa-Brandenburg W.20 v kategorii F4E. Oba hydroplány startovaly z vozíčku, ukázkové starty předváděla hlavně Hansa-Brandeburg. Michal Křepelka to měl s modelem Siemems E.I na CO2 mnohem složitější, než Jirka s elektrou. Nicméně jeden velmi povedený start zapsal také. Zbytek soboty byl využit k dalšímu zalétávání, případně předvádění nesoutěžních modelů, hlavně v podání tradičního účastníka Zdeňka Stáníčka. Hlavně jeho kabinový, téměř maketový model předváděl krásné a stabilní lety. Dušan Garba občas pustil model kategorie A-6, v době mezi lety maket trénoval s házedly. Vláďa Alfery proháněl vzduchem malé podivné letadélko, které řídil nakláněním mobilu. Pavel Stráník pak prováděl krkolomné kousky s halovým RC akrobatem. Přestože hala byla prostorná, občas docházelo k drobným kolizím. Dušan Garba se při cestě pro model připletl do přistávacího manévru Pavla Stráníka s RC Farmanem, který jej trefil. Tonda Alfery, zachraňující přistávající model, lehce přišlápl házedlo Dušana Garby. Kolem stolů probíhající svalovec (vyběhl z posilovny v suterénu haly) sfoukl model A-6 Dušana Garby i se stojánkem se stolu. Naštěstí se podařilo všechny kalamity zažehnat a modely opravit. V sobotu přijeli jen tak na čumendu Radek Čechlovský a Petr Faitl. Díky druhému jmenovanému máme krásnou kolekci fotek skoro všech modelů.

Michal Křepelka startuje Siemense E.I na CO2

Michal Křepelka startuje Siemense E.I na CO2

V neděli, kdy se některým už moc nechtělo, se dolétaly zbylé starty F4D a F4E. Michal Křepelka tentokrát zaletěl výborně v F4D s Bristolem M1C a lehce dotíral na vedoucího Pavla Stráníka. Ten ale dobrými starty tlaku nakonec odolal. Třetí místo tak zbylo na Jirku Doležela s Pfalz A.I. V kategorii F4E stačil Jirkovi Doleželovi výsledek ze soboty, Michal Křepelka tak skončil druhý. Protože ještě zbývala spousta času, Dušan Garba přesvědčil ostatní, aby se odlétala ještě jedna soutěž s házedly F1N. Mnozí to přičítali tomu, že chtěl ještě jednou vyhrát. To se nakonec i stalo, jeho výsledek byl ještě lepší než v sobotu. Na Jirku Doležela dolehla trochu únava, a tak jej na třetí místo odsunul Michal Křepelka. Tonda Alfery v neděli vytáhl naprostou lahůdku. FM-2 Wildcat ve velikosti pistácio. Rozkošný model nakonec vyhnal až pod strop haly. Zato s Rumplerem C.IV na CO2 soustavně otloukal zdi haly. Soutěžní klání bylo ukončeno a šlo se na oběd.

Po něm byla soutěž ukončena a byly vyhlášeny výsledky. Nejlepší dostali diplomy, každý účastník pak láhev dobrého moravského vína. Na závěr padl od hlavního pořadatele dotaz - co příští rok? Všichni jednomyslně odpověděli - jasně, udělej soutěž zase. Takže napřesrok se uvidíme opět, doufejme že už bez omezení. Tímto chci jménem všech zúčastněných poděkovat Tondovi za prima modelářský víkend. Byl to balzám na naši modelářskou duši.

[Dušan Garba]

Výsledková listina kategorií M-oř, M-pist, F4D a F4E

Výsledková listina házedel

Výsledková listina větrůňků a 50% PPS

Fotogalerie (foto: Petr Faitl)