První letošní minimaketářskou soutěží byla jarní akce Halové modely Hluk. Hlavní organizátor v osobě Tondy Alfery, po dohodě s ostatními na podzimní soutěži na témže místě, poněkud upravil formát soutěže. Za prvé letos budou soutěže dvě, jedna na jaře, jedna na podzim. Za druhé zkrátil soutěž na páteční večer a sobotní celý den. Ubyla tedy neděle, kdy už tempo poněkud upadlo, a tak byla vypuštěna. Mimo obvyklých kategorií M-oř, M-pist, F1N, M-cond, větrůňky, 50% PPS, F4D a F4E, možná díky termínu zahájení na apríla, si hlavní organizátor připravil pro soutěžící překvapení v podobě soutěže Schneiderův pohár. Co se za tímto jménem skrývalo, to organizátor do poslední chvíle tajil.
Ale po pořádku. V pátek se nás, kromě hlavního organizátora, sešlo deset. Dva tradiční účastníci - Robert Cok a Pavel Stráník tentokrát díky zdravotní indispozici chyběli. Výprava ze Severní Moravy dorazila trochu později, takže se s ostatními potkala až u večeře. Novinek bylo letos opět mnoho. Michal Křepelka přivezl zbrusu nový F4D Sopwith Pup, patrně postavený dle plánku Radka Gregovského. Kromě něj přivezl oříška Lockheed Vega 5C. Pro letošní Rakovník pak společný model Letov Š-329 dle plánku ve stavebnici IGRA. Dušan Miklovič po letech dokončil a přivezl prototyp Z-37 Čmelák, patrně pro kategorii F4D. Jirka Tamfal, velmi pilný stavitel, přivezl oříšky Beneš-Mráz Be.501 Bibi a Keith Raider, dvacetinku/F4D Bristol Scout a původně dvacetinku Bohemia B-5, přestavěnou na CO2. Mimoto model Bostonian (BoStaníček). Tonda Alfery zalétával nového oříška P-51D Mustang a pistácia Curtiss-Cox" Cactus Kitten" Triplane - jeden na gumu, druhý na CO2. Ivan Horníček přivezl Handley Page O/400 na elektromotory. Výstavu modelů hlavní organizátor pro slabý zájem diváků v předchozích letech letos vypustil.
V pátek večer se pilně zalétávalo, ač večeře byla celkem náročná. Někteří trénovali s házedly (Dušan Garba), jiní ladili nové modely. Ve vzduchu tak bylo pořád plno. Hlavní organizátor jednomyslně zrušil bodování, takže se všichni mohli věnovat létání. Většině modelů to šlo velmi dobře. Jen nový Pup Michala Křepelky trochu zlobil. Asi bude potřebovat větší, než maketové vzepětí křídel. Jirka Doležel ladil svou letku pistácií. Má jich víc než ostatní dohromady (možná by mu mohl konkurovat jen Tonda Alfery). Jirka Tamfal některé modely vyzkoušel, některé nechal na zálet do měkčí trávy venku. Tondův nový Mustang létal velmi hezky hned od začátku. Dušan Miklovič s nových Čmelákem také chce počkat spíše na zálet venku do měkkého.
Soutěžní klání začalo v sobotu ráno soutěží házedel F1N. Tak nějak jako obvykle zvítězil Dušan Garba, který se této kategorii věnuje soustavně několik let. Nicméně i pravověrný maketář Jirka Doležel předváděl velmi pěkné lety. Naštěstí se mu podařily tři velmi zdařilé - které se započítavají. Obsadil tak druhé místo. Třetí pak obsadil jediný zahraniční účastník Dušan Miklovič. Michal Křepelka tentokrát pro fyzickou indispozici nesoutěžil. Následoval zasloužený oběd. Po něm se pokračovalo v doprovodných kategoriích. Nejdříve větrůňky. Ty při neúčasti Roberta Coka ovládl Vláďa Alfery se spolehlivým Hadrianem. Mezi něj a Jirku Alfery se pak vklínil Mirek Kuba s FVA 2. Lety všech tří byly velmi kvalitní. Následovala královská kategorie F4D. Tu ovládl krásnými lety svého hydroplánu Sopwith Schneider Michal Křepelka, startující ze země s pomocí vozíčku Jirky Doležela. Ten obsadil druhé místo s modelem Speedster, spíše polomaketou. Nicméně létala krásně. Třetí místo vybojoval s krásným Blériotem XI Dušan Miklovič. Kategorie F4E byla pro malý počet účastníků zrušena. Nicméně Jirka Doležel předvedl několik pěkných startů své Hansa-Brandenburg W.20. I Michal Křepelka pokoušel osud a vypustil svého kysličníkového Siemens E.I. Následovala soutěž v kategoriích M-oř, M-pis a 50%PPS. Kategorie M-cond byla rovněž zrušena pro malý počet účastníků. Oříšky vyhrál Mirek Kuba s ultralightem Sky Rider s jednostraným potahem, který díky své váze předváděl velmi dlouhé lety. Druhé místo díky velkému nadhocení svého hydroplánu Avro 539a získal Jirka Doležel. Třetí místo obsadil s racerem Denight DDT Dušan Garba. Kategorii M-pist ovládl Jirka Doležel opět s hydroplánem, tentokrát Fairey III, před Michalem Křepelkou s Lacey M.10 a Dušanem Garbou s Farman F-450. Kategorie 50%PPS byla vyhodnocena jen díky tomu, že soutěžily tři modely (ale dva soutěžící). Zvítězil Jirka Doležel, jehož Hellcat dosáhl krásného výsledku 57 sec. Druhé místo obsadil Vláďa Alfery s Fw-190 D9. Tuhé soutěžní zápolení prokládal propagačními lety Ivan Horníček se svými elektrami.
Pak již následoval zlatý hřeb odpoledne - Schneiderův pohár. Jako parafrázi na soutěž v Brně, kde se škála předváděných typů poněkud rozmáchla i o předlohy, které byly jen na rýsovacích prknech, vymyslel hlavní pořadatel tato pravidla - postav něco (původně létajícícho) z čtvrtky, na které je vytištěn třípohled letounu, který se účastnil Schneiderova poháru - tyto dodal hlavní pořadatel. Letovou částí byla snaha trefit letem tohoto výtvoru láhev šampaňského, kterou hlavní pořadatel nahodile umístil někde na ploše haly. Start se uskutečnil na balkóně haly. Výsledek pak byl dán poměrem délky letu v sekundách a vzdálenosti v kalibrovaných krocích bodu přistání od výše zmíněné lahve šampaňského. Všichni pravověrní modeláři stavěli vlaštovky různých typů a pak se je pokoušeli přimět k letu v daném směru (co nejblíže zmíněné lahve). Toto snažení bylo pohříchu velmi málo úspěšné, neb vlaštovky létaly sice hezky, ale vždy spíše směrem od lahve, namísto k lahvi. Nezatížen modelářskou praxi, Jirka Alfery na to šel poněkud z jiné strany. Z předložené čtvtky papíru ubalil kouli, kterou vrhal směrem k lahvi. Aby prodloužil let po balistické křivce, vrhal svůj "aparát" až z rohu galerky. Výsledek byl jen otázkou toho, kam se koule dokutálí. Všichni soutěžící měli dva pokusy. Jirka však se svou koulí všechny převálcoval a vyhrál na celé čáře.
Následovala večeře, kde si všichni sdělovali dojmy z netradiční soutěže. Po večeři následovalo vyhlášení nejlepších, spolu s předáním diplomů. Nejhodnotnější cenu si odvezl vítěz Schneiderova poháru - láhev šampaňského, která sloužila během soutěže jako cílový pylon. Soutěž, či přátelské polétání v Hluku, se opět vydařila a všichni účastníci za jeho uspořádání poděkovali hlavnímu organizátorovi Tondovi Alfery. Věřím, že podobně úspěšná, možná za větší účasti, bude i podzimní soutěž v Hluku.
Fotografie z akce najdete v níže umístěné fotogalerii, videa od Vladimíra Alfery pak na Youtube.
[Dušan Garba]
Výsledková listina kategorií halových maket M-oř, M-pist a F4D
Výsledková listina kategorií F1N, Schneiderův pohár, Větrůňky a 50%PPS