Druhé letošní setkání minimaketářů v Hluku proběhlo o svátečním víkendu 27.-28.září. Mnozí dorazili již v pátek po poledni, poslední opozdilci pak přijeli v podvečer. I tentokrát se pořadateli v osobě Tondy Alfery sešlo několik omluvenek. Jirka Tamfal měl rodinnou záležitost, Míša Vosika díky pracovnímu cestování po záplavami zdevastovaných Jeseníkách neměl náladu, Roberta Coka stále zlobí zdraví. Naopak dorazili na jaře chybějící Mirek Kuba a Pavel Stráník. V pražské výpravě nechyběl Martin Huk. Nikým nepoznán dorazil Václav Hučík, který ač ne maketář, sdílel halu spolu s ostatními a poletoval si s modely P-3. V sobotu dorazili fotografové Petr Faitl a Stanislav Valnoha, nedorazil tentokrát Radek Čechlovský.
Většina účastníků vyrazila na páteční večeři do restaurace Na tvrzi. Co se tam dělo netuším, nicméně po návratu bylo oznámeno, že se tentokrát bodovat nebude. O to více bylo prostoru pro létání. Minimálně pro ty, co přislíbili bodovat. Novinek tentokrát moc nebylo. Snad jen, že Pavel Stráník v rozporu se svými názory na smysl oprav modelů překonal sám sebe a opravil historickou Sopwith Baby do stavu, kdy vypadala skoro jako nová. Jirka Doležel intenzivně zkoušel nový model NoCal - oblíbený Kingfisher. Dušan Garba po jarní ostré výtce pořadatele a organizátora v jedné osobě, že nedodržuje pravidla a létá bez podvozku, dodělal tento u své NoCal Cessny 195 a doufal, že to nijak negativně neovlivní její výborné letové vlastnosti. Patrně jedinou poctivou maketářskou novinku přivezl Michal Křepelka. Postavil oříška TNCA Series C Microplano Veloz. Mimo něj přivezl svoji obrovskou sbírku modelů, kterou začíná lehce konkurovat Tondovi Alfery. Další novinkou, ač ne soutěžní, byl zbrusu nový Sopwith Tabloid v pozemní verzi, postavený a na místě i zalétávaný Pavlem Stráníkem. Kdo sleduje naše fórum jistě ví, že jde o maketu kategorie RC-min. V pátek se tedy intenzivně létalo. Jak už to tak bývá, někdo ladil správnou gumu do modelu, někdo celý model, někdo jen kontroloval, že to co létalo na jaře létá stále (případně nelétá). Tonda Alfery tentokrát nepřipravil žádnou speciální kategorii, a tak se létalo dle osvědčeného časového plánu. Jen Dušan Garba po oznámení absence bodování zaměnil nasazení modelů do kategorie M-oř. Vyřadil stále ne moc létající Sopwith Tabloid a nahradil jej sice obouchaným, nicméně léty prověřeným Farmanem F-450. Jak se ukázalo, udělal dobře.
V sobotu ráno se většina vrhla do dalšího ladění svých modelů. Soutěžní klání bylo zahájeno přesně v 10:00 kategorií házedel F1N. Zúčastnilo se ho pět soutěžících. Soutěž měla, dá se říci, tradiční průběh. Jen výkony některých byly výrazně slabší než na jaře. Platí to hlavně o Dušanu Garbovi, který ale i tak uhájil první pozici. Druhý Dušan - Miklovič - obsadil druhé místo. Na třetí pozici se umístil Mirek Kuba. Nedařilo se Ivetě Hůlové, která se svým stylem často naráží. A to doslova - do zdí haly. Jediné úspěšné přistání na podlahu je prostě málo. Na druhou stranu létá bez jakéhokoli tréninku.
Po této části vyrazili všichni na oběd, opět do restaurace Na tvrzi. Po něm akce pokračovala soutěží větrůňky 500. Soutěžící ještě na poslední chvíli ověřovali letuschopnost svých modelů, jistou brzdou byl Dušan Garba, který nenašel doma "vlečné lano", a tak je musel kompletovat těsně přes začátkem soutěže. Zamíchal tak pořadateli pořadím startů a byl opět napomínán. Nenechal se tím však rozhodit a při vlekání zachoval chladnou hlavu. Modely vypouštěl pod stropem a s LF-109 Pionýr, postaveným dle vystřihovánky z ABC, porazil i hlavního favorita Dušana Mikloviče. Jeho Zlín Z-24 Krajánek při neúčasti Roberta Coka patřil k hlavním favoritům. Nicméně Dušan trochu bojoval s vlekáním a teprve posledním startem dostál své pověsti. Nicméně prohrál o pouhé 0,4 vteřiny. Třetí místo obsadil Mirek Kuba s F.V.A.2 Blue Mans. Novic této kategorie, Martin Huk, bude potřebovat ještě ladit jak model, tak jeho vlekání.
Po ukončení této sranda kategorie přišly na pořad konečně hlavní maketářské kategorie M-oř a M-pist. Současně se létalo i s NoCal modely. Krásné lety ze země z vozíčku předváděly oba hydroplány Sopwith. Schneider Michala Křepelky o něco delší než Baby Pavla Stráníka. Dlouhé lety zaznamenal Martin Huk s Š-39, ale tentokrát ne tak dlouhé, jako na jaře. Stejně tak Bell P-39L Airacobra Jiřího Doležela tentokrát výrazně ubrala na své výkonosti. Tradičně létavý byl Sky-Rider Mirka Kuby, ten však díky penalizaci ztrácí v celkovém hodnocení. Pěkně létal Bücker BÜ133 Dušana Mikloviče a Pottier PT100 Jiřího Pavlíčka. Pošramocenou pověst si naopak napravil stařičký Farman F-450 Dušana Garby, který nejdelším letem soutěže 81 sekund proklouzl mezi oba hydroplány, které ostatní povětšinou převálcují díky vysokému nadhocení. Pořadí: 1. Křepelka se Sopwith Schneider, 2. Garba s Farman F-450, 3. Stráník se Sopwith Baby. V kategorii M-pist potvrdil pověst létavce model Fike E Martina Huka. Opakoval sice tradiční akrobatické evoluce na začátku letu, ale létal skoro dvakrát tak dlouho než modely ostatních a po zásluze zvítězil. Vyjímkou byl Sonex OneX Michala Křepelky s lety kolem 45 sekund, který byl druhý. Krásný Spitfire Mk.IX Jirky Doležela létal hezky, ale chtělo by to pár desítek vteřin navíc, třetí místo. V kategorii NoCal byli pouze tři soutěžící. Jirka Doležel létal se dvěma modely. Zkoušel nový model Vought OS2U Kingfisher. Jak se ale ukázalo, snaha o lehký model měla za následek, že měkký trup se vlivem tahu natočeného svazku ohýbal natolik, že model se choval naprosto nevyzpytatelně. Jirka tak nakonec sáhl po osvědčené Cessně 195 Turbo. Se stejným modelem létal i Dušan Garba, který i s podvozkem létal výborně. Dokonce překonal i jarní výkony a atakoval tříminutovou hranici. Tu nakonec nepřekonal, ale i tak zvítězil s velkým náskokem. Mohlo to ale dopadnout jinak, kdyby jej Tonda neupozornil, že se v soutěži započítávají dva nejlepší časy ze šesti možných. Po euforii z prvního velmi dlouhého letu se totiž ke druhému moc nechystal. Nakonec se pokusil o rekordní čas i třetím letem, ale to již unavená guma nestihla zregenerovat a výsledek byl slabší. Třetí místo obsadil Michal Křepelka s Piper Pa-22 Tri-Pacer. V mezičasech halu provětrávaly RC modely. Zmíněný Sopwith Tabloid Pavla Stráníka, který po počátečních drobných problémech model přesvědčil k uspořádanému letu. Zdatně mu sekundoval Vláďa Alfery, který prováděl odvážné obraty s maličkým Corsairem. Do vzduchu vypustil své krásné polomakety i tradičně nesoutěžící Ivan Horníček. Občas se přidal s Fokkerem E.III i Mirek Kuba. Své přesné makety F4D a F4E ladili Martin Huk, Jirka Doležel a Michal Křepelka. Dokonce byl realizován skupinový let dvou Blériotů, piloti Martin Huk a Dušan Miklovič. Bylo to trochu napínavé, protože modely létají opačnou zatáčku a v situaci, kdy se jejich dráhy křížily, občas hrozila srážka.
Celé klání zakončil Wrona Cup, tedy další kategorie halových házedel ze stavebnice Mariusze Wrony. I zde potvrdil specializaci a trénink Dušan Garba a zvítězil. Druhý Mirek Kuba tentokrát porazil třetího Michala Křepelku. Po senzaci sahala Iveta Hůlová, která zaletěla dva nejlepší časy soutěže. Bohužel nepřidala třetí slušný čas a získala nepopulární čtvrté místo. Protože výsledky byly zpracovávány průběžně, příprava na vyhlášení nejlepších netrvala dlouho. Mohlo se tak přistoupit k vyhlášení nejlepších, tentokrát se odměňovalo jen diplomy. I tak všichni poděkovali za super akci hlavnímu pořadateli Tondovi Alfery s příslibem účasti na stejné akci v roce 2025. Rozsáhlejší soubory fotografií z akce jsou ke shlédnutí na Rajčeti, a to jak fotky pořízené Petrem Faitlem, tak i fotogalerie Stani Valnohy.
[Dušan Garba]
Výsledkové listiny kategorií M-oř a M-pist
Výsledkové listiny kategorií F1N, Wrona Cup, NoCal a Větrůňky