Letošní setkání modelářů, kteří propadli kouzlu volného letu s modely zanechávajícími kouřovou stopu, se konalo stejně jako loni na brněnském letišti Medlánky souběžně se soutěží dvacetinek Openscale. Počasí které celý týden ukazovalo svoji odvrácenou tvář se při spatření nablýskaných strojů umoudřilo a nadělilo nám ideální podmínky. Patron rapieristů, dr. Zikmund, dorazil nejen s kolegou, ale hlavně s autem plným výbušnin, totiž, motorů Rapier. A mohlo se létat.
Letošní účast byla zhruba stejná jako loňská. Přes veškerou propagaci a navzdory tomu, že motorky na akci dodal dr. Zikmund zdarma, se neobjevila žádná nová zahraniční tvář. Do Brna je to bohužel kus cesty a je pochopitelné že kvůli pár pšoukům asi nikdo z Ameriky spěchat nebude. Z našich oproti loňsku chyběl i Petr Kolář a Standa Černý, při studiu diskuse na fóru jsem měl pocit že bude přenovinkováno, což se sice nestalo, ale nějaké ty nové modely se přece objevily.
Králem se stal Martin XB-51 Adama Jeníka. Je postaven přesně podle plánu Mika Stuarta, pouze motorové gondoly mají přidaných pár podélníků navíc. Dvoumotorák předváděl nádherné lety, stabilní, přesvědčivé, krásné, dlouhé, úžasné, zkrátka nemám slov ! Další novinkou byl Mig-15 který postavil a zalétal Martin Huk. Konstrukce je vlastní, vychází z francouzského plánku na oříška, který je ke stažení na internetu. Model létal opravdu jako předloha a Martin s ním udělal rekordní počet startů, docela by mě zajímalo kolik již má model celkově nalétáno. No a na závěr nelze asi hovořit o úplné novince, ale Ruja v obavě před hanbou připravil v noci před summitem k letu svého Blohm & Voss BV215, který byl nastříkaný již loni. Felda a Adam Jeník pomohli se zalétáním (děkuji) a Blohm předvedl dva parádní lety. Na první pokus v minimaketách se musím pochválit. K zmíněným modelům sbíráme další podrobnosti včetně stavebních fotek, budou brzy představeny detailně v sekci rapier/modely.
I starší modely létaly výborně, ať už osvědčený Flitzer Viktora Lukáče nebo Swallow jediného zahraničního účastníka Denise Kollaritse, který skvěle létal také se sportovním modelem.
Během létání došlo bohužel několikrát k prohoření motorů. V jednom případě to dopadlo dobře, kdy Adam odhodil model tak prudce že motor vypadl ven a v klidu si prohořel na zemi, podruhé už to tak dobře nedopadlo a dvoumotorový Martin XB-51 skončil poškozen. Šťastně dopadl ISimův Saab, se kterým jsem si skočil jeden proxy let a po přistání jsem zjistil že výstelka tunýlku je značně poškozena.
Ale zalétali jsme si parádně, všichni zúčastnění dostali na závěr pěkný diplom a už se těším na příští ročník. Tak, a teď už musím letět do dílny pohnout s rozestavěným Flitzerem.
[Ruja]
P.S. Fotografickou dokumentaci jsem pořídil já a Petr Pokorný.