Nejbližší akce

09.11.2018

International Indoor Fly In 2018 (IIFI 2018)

Borel hydro Chemet 2 seater Monaco 1913

Historie tohoto letounu, včetně fotek, 3-pohledu, barevného bokorysu a mnoho dalších informací najdete v knize Shneiderův pohár. V době soutěže byl letoun celý modrý, hnědé plováky a bílé startovní číslo 10. Nejprve jsem si tento typ postavil jako peanuta. Malý, lehký peanut létá fantasticky, v Pardubicích byly dosažené časy přes 85 s a peanut létal těsně pod konstrukcí střechy haly ve výšce 17 m, na konec letu klouzal, asi by to chtělo o málo delší a trošku tenčí gumičku...

Když Bernard Getz připojil k OPENSCALE 2008 dalších 7 soutěží minimaket podle amerických pravidel FAC (mezi nimi i FLY OFF pro letouny ze Schneiderova poháru) rozhodl jsem se postavit borela jako dvacetinku. Dvacetinka se povedla, je velmi lehká (bez svazku 18g). Již první zalétávání na Medlánkách ukázalo, že seřízení je perfektní a model létal hned tak, jak byl postaven.

Autor: Lubomír Koutný

Borel

Dvacetinka Borel

Stavební plán

Je k dispozici ve formátu PDF. Plán je zmenšen na 2xA4. Po vytištění je třeba provést zvětšení na kopírce do správné velikosti a pro jistotu přeměřit - i pracovníci specializovaných kopírovacích center se občas umějí splést. Rozpětí modelu je 470mm a délka trupu bez vrtule 320mm.

Plán Stavební plán PDF (290kB)

Příprava

Stavba je bez větších komplikací a i proto jsem se rozhodl připravit stavebnici tohoto typu jako cenu pro žáky - účastníky soutěže OPENSCALE 2008. Nejprve na rovnou ohoblovanou desku položíme stavební plán, přes něj průhlednou mikrotenovou fólii, obojí vyrovnáme a zajistíme špendlíky. Jako lepidlo doporučuji použít Perfect, nebo Herkules (Kanagom je poslední dobou nekvalitní). Nejprve si pozorně pročtěte stavební návod a současně prostudujte plánek.

Trup

Trup je stavěn ze dvou bočnic lepených z podélníků 2x2 na sobě ve špendlíkové šabloně. Hotové bočnice pečlivě společně v předu i vzadu zabrousíme a vyvrtáme do nich otvor pro závěsný kolík. Pak je od sebe opatrně oddělíme pomocí žiletky, čistě je z obou stran obrousíme a vzadu sešpendlíme, přední stranou pak velmi pečlivě přilepíme na čelní přepážku, vyříznutou z balzy 4mm (ve stavebnici máte již čelní přepážku hotovou i s hlavicí a vrtulí - vše zkompletováno, podobně hotové tam již najdete i super lehké bočnice, doporučuji však udělat nové z tvrdší balzy větších dimenzí). Pomocí půlpřepážek provedeme zaoblení přídě na horní i spodní straně. Hlavice má v předu i v zadu z překližky pouzdra z překližky 1mm.

Plováky

Plováky se staví stejně jako trup. Podélníky 1,5x1,5 jsou z velmi pevné balzy. Do každé přídě plováků zalepíme 0,5g olova.

Křídlo

Křídlo má pásková žebra. Mezi náběžku a odtokovku přišpendlené na výkrese nejdříve lepíme spodní pásky žeber, na spodní pásky lepíme pomocný a hlavní nosník, aby jejich prohnutí bylo proti pozdějšímu pnutí papíru a tím bránilo deformaci křídla do „lavoru“, nakonec nalepíme horní pásky žeber. Koncové oblouky se lamelujeme na šabloně. (Ve stavebnici jsou pásky žeber, nosníky, náběžka i odtokovka hotové, stejně tak i koncoví oblouky z pediku.)

Ocasní plochy

Kormidla s profilem rovné desky se staví ve špendlíkové šabloně.

Vrtule

Vrtule má listy z tvrdé balzy 1,5mm řez C ohnuté na horké žehličce, jejich čepy jsou z bambusu o průměru 1,5mm, zasunuté do papírové trubičky. Osa je z ocelového drátu 0,8 mm. V předu je očko pro natáčení vrtačkou a volnoběh s pérovou podložkou, v zadu pak Tonda háček z nataveného polyetylenu.

Kompletace

Kompletace je dost náročná, nejprve si vše vyzkoušíme na nečisto před potahem, zalepíme do trupu příslušné lože křídla, tvarované do V pro oba nosníky a náběžku.

Potah plováků je z hnědého modelspanu, vše ostatní pak z modrého japanu. Vše vypneme navlhčenou vatou a po vyschnutí pak velmi ředěným napínacím lakem, nakonec lakujeme ředěným zaponem. Křídla a kormidla vypínáme v šabloně a tam je necháme alespoň 24 hodiny.

Vzpěry jsou z velmi pevné balzy. Nejprve slepíme přední a zadní M. Toto pak lepíme na plováky a nakonec na vzpěry nalepíme trup. Celá operace vyžaduje mimořádnou pečlivost a stálou kontrolu. Dokončíme kompletaci. Drátěné výztuhy zhotovíme z nejtenčího rybářského vlasce navlečeného do jehly, kterou vše postupně prošijeme a nakonec zalepíme.

Gumový svazek a seřízení

Svazek z gumy TAN SS 05 má šest vláken 1,6g/m o délce 450mm, je mazaný ricinovým olejem. Maximum otáček po záběhu je asi 1500 při 25 oC.

Seřízení musí být přesně dle plánku, včetně negativ na pravé polovině křídla, vyosení vrtule do prava, seřízení VOP vůči křídlu, twist, SOP do levé zatáčky. Ano je toho hodně a vše se musí dodržet. Vyvážení je správné, když těžiště je u celého modelu s rovnoměrně rozloženým svazkem asi ve 45% hloubky křídla.

Zalétávání

Zalétávání správně seřízeného a vyváženého modelu je neobyčejně snadné, on totiž létá hned tak, jak byl postaven. Nicméně napřed za bezvětří zkusíme model zaklouzat s rovnoměrně rozloženým svazkem, dolaďujeme nakroucením výškovky, případně dovážením plastelinou na špici plováků. Motorový let seřizujeme obvyklými podložkami mezi hlavici a čelní přepážku. Nejprve točíme 600 otáček, pak 900 a 1200, model by měl hezky stoupat v otevřené zatáčce.

Přeji mnoho hezkých zážitků z létání a úspěchů na soutěžích.

ing. Lubomír Koutný

Fotografie modelu

Borel (Stavba a foto: Lubomír Koutný)

Borel (Stavba a fot...

Borel (Stavba a foto: Lubomír Koutný)

Borel (Stavba a fot...

Borel (Stavba a foto: Lubomír Koutný)

Borel (Stavba a fot...